Alternatief voor buitenband

• David

Ik ben op zoek naar een alternatief voor de volgende fietsbandmaat: 54-584

Hoe groot is de marge van deze maat om nog goed op mijn velg te passen.

Kan ik bijvoorbeeld de volgende maten gebruiken:

47-584 of 44-584

En kan ik misschien ook iets ruimer gaan zitten wat betreft de 584. En zo ja hoeveel?

Ik ben benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan vertellen.

• Harrie

Hangt van je velg af.

Kijk eens wat voor markering daar op staat.

Als het goed is kun je iets vinden van een ETRTO markering. Daar moet je van af kunnen leiden, met de juiste tabellen, welke bandenmaten je kunt/mag monteren.

Of meet de breedte van de velg eens op tussen de zijkanten (flensen), dus aan de binnenkant. Eerst band leeg laten lopen, evt demonteren.

Even wat getallen:

aanbevolen breedte velg (binnenkant) = 20-29mm: voor band 26x1-5/8; 44-584; 650B-42

aanbevolen breedte velg (binnenkant) = 23-31mm: voor band 26x1-3/4; 47-584; 650B-45

aanbevolen breedte velg (binnenkant) = 24-33mm: voor band 26x2"; 54-584; 650B-50

etc.

• Gerard

Hallo David,

ik neem aan dat je zoektocht voor een alternatieve band bedoeld is voor een (heren)Kronan.

Ik zelf heb daar ook naar gezocht,omdat ik te vaak lek rij,maar ik ga mijn wielen gewoon om spaken naar 28 inch(47-622)net als de dames kronan,ze passen dat heb getest.Je hebt dan een grotere banden keuze.De banden zijn dan iets smaller,maar de fiets loopt ook lichter(ook door de grotere omtrek)Als 44-584 past,”volgens mijn fietsenmaker wel”,moet je wel bedenken dat de omtrek veel kleiner wordt.Het wordt er niet mooier op,ivm grotere ruimte tussen band en spatbord,maar ook is de versnelling dan nog kleiner en die is al te klein op een originele kronan,je moet dus ook een ander tandwiel monteren.

Een ding is zeker,of je kronan rijdt of niet,van die 584 kan je met je huidige velg niet afwijken!

Groeten&succes

• joury

Als het om een kronan gaat is gerard's idee waarschijnlijk de beste. De kronan velgen hebben vrijwel geen ‘rand’ waardoor een andere bandenmaat er snel vanaf klapt indien deze niet perfekt er omheen ligt.

Een wiel ombouwen met een rvs velg kost ongeveer 50euro per wiel.

is het geen kronan en zijn het fatsoenlijke velgen dan kun je hier waarschijnlijk wat makelijker andere banden breedtes omleggen.