DT Revolution spaken

• Ryan

Hallo,

Binnenkort wil ik nieuwe wielen voor mijn racefiets aanschaffen. Deze wielen moeten vooral sterk zijn (geen kans op slag) en daarnaast natuurlijk zo licht mogelijk. Van complete sets hoor ik wisselende verhalen (zowel van ksyrium, cosmos als de shimano wielen) dus durf ik daar vanwege mijn gewicht (75 kilo) niet aan.Ik wil dus wielen laten spaken (met Ultegra naven) maar twijfel tussen de volgende keuzes:

- Ik heb goede ervaring met DP18 velgen, maar de CXP33's van mavic schijnen ook erg goed te zijn

- Om wat gewicht terug te winnen wil ik misschien DT Revolution spaken laten monteren. heeft iemand hier ervaring mee qua duurzaamheid en zo ja wat is het gewichtsverschil?

- maakt het voor de kans op een slag in je wiel veel uit of je met 32 of 36 spaaks wielen rijdt (met cxp33)? voor neem ik zowieso 32, daar komt immers minder belasting op.

alvast bedankt voor de tips!

Ryan

• Pino

Met de door jou genoemde wielen is bij jouw gewicht weinig te vrezen.

Cosmos is een heel net wielsetje met prachtig lagerwerk.

DP18 is een erg zware velg, dan helpt een lichtere spaak ook niet meer. Met 32spaken kan die DP 18 zo m'n tandem in.

.

Ultegra naven met CXP33 in 32 gts met 2.0-1.8-2.0 spaken (DT, Sapim, Hoshi) is een uiterst degelijk wiel, bombproof (mits goed gespaakt), zeer goede waar voor je geld, (kijk evt naar de prijslijst van bijv. Marth Salden), maar niet superlicht. Als je op de centen moet letten en slechts 1 set wielen wil redelijk optimaal.

DT-revolution zou ik alleen gebruiken met lichtere velgen dan CXP33, ander is het de moeite niet waard. Ook zou ik ze niet gebruiken rechtsachter. Ze gaan niet zozeer stuk, maar zijn moeilijk te spannen omdat ze gaan torderen bij het afspannen. Linksachter en voor wordt de spanning niet zo hoog, daarom is dat daar niet zo'n probleem.

Goed licht krijg je je wielen met OpenPro velgen (dan in 36gts), DT-revolution met alu nippels voor en links achter, DT-competition spaken rechts achter.

Sapim X-Ray is ook een mooie spaak, maar een stuk duurder.

Suxes!

• MiketheBike

Voor een mooi setje handgemaakte wielen zou ik kiezen voor een Mavic Open PRO CD (keramische velgflank), met een goede naaf als een Ultegra of Chorus van Campagnolo.

Anders een setje Proton's. Sterk, strak en licht vanwege het aantal spaken.

Maar let op, wel met gewone spaken dus in theorie door iedereen te laten spannen of opnieuw te laten inspaken met lichtere spaken. Wat niet kan bij speciale spaken.

Proton's zijn te krijgen voor Campa als Shima(NO)no :-) (ik kan het niet laten, sorry).

Suc6

Sapim's zijn erg goed (Belgische kwaliteit) en Hoshi (verliest nooit zijn kop) of Ritchey's (taaie spaak).

MiketheBike

PS Voor jouw gewicht behoef je je geen zorgen te maken, enkel als je veel wielen kapot hebt gekregen!

• legion

Zeg mike, het is me al eens vaker opgevallen dat jij wellicht niet zo ultra gecharmeerd bent van Shimano. (diplomatiek he!) Maaruh, waarom eigenlijk, slechte ervaring, staat de kleur je niet aan, ruiken ze niet lekker? Dat spul werkt meestal toch prima?

• Ryan

Pino en Mike bedankt. Dat is advies waar je wat aan hebt.

Cosmos had ik zelf ook al aan gedacht, mijn zus heeft ze ook en daar blijven ze kaarsrecht. Maar die is dan ook een stuk lichter. Ik las op www.roadbikereview.com dat de ervaring nogal wisselend zijn, waarschijnlijk omdat deze wielen machinaal gespaakt zijn. Dan moet je net een goed exemplaar treffen. Mij lijkt zo weinig spaken met een lage velg vragen om problemen, maar misschien dat er andere mensen die zelf ook niet zo licht zijn ervaring hebben met deze set???

Anders wordt het cxp33 met 32 Hoshi db spaken. De Winter in Arnhem is ook niet duur (ongeveer 220 euro voor set) en daar weten ze wat spaken is.

Groeten, Ryan

• MiketheBike

Ik rijdt op een set Proton's en een stel handmade wielen (Mavic Sup CD) en ik weeg meer dan 110 kg.

Nog geen centje pijn met beide sets wielen.

Dus…..

MiketheBike

Kies in ieder geval dan niet voor de Rigida's, zwaar, onnodig en andere alternatieven genoeg.

Rigida verder een goede velg voor tandemgebruik.

• MiketheBike

Hey Legion,

Veel kapot gereden, en dan praat ik niet over XT of XTR, of Ultegra of DA.

Campy is mooier, past qua gevoel met schakelen, duurzaam, mooier enz.

Ik vertel ook daarom als geintje (ShimaNO), maar dat doen de meeste Campy fanaten.

Zie maar eens op www.campyonly.com

En verbaas je dan niet over mijn opmerkingen lol

MiketheBike

• legion

En als het om een mtb gaat, heb je dan ook liever SRAM als shimaNO? Ik zit voor mijn nieuwe mtb te twijfelen wat ik er om ga gooien, tips???

PS, je bent weer lekker aan de slag he, ALLE nieuwe postings zijn van jou, en dat zijn er nogal wat..

• MiketheBike

SRAM vindt ik mooier, ik rijdt al ruim 9 jaar met SRAM/Grip Shift/Sachs.

Ik vindt het natuurlijker dan met Shimano, maar smaken verschillen.

En SRAM schakelt ook op wereldniveau.

Maakt niet veel uit of je met XTR of 9.0 SL of XO rijdt.

Ik heb nog een XTR achternaaf liggen, dit is de moeite waard, en ik ben nog op zoek naar een XTR crankset. En daar wacht ik nog even op, ivm komst nieuwe XTR dus wordt de rest gedumpt.

Verder kan je ook voor RaceFace kiezen, iig een crankset.

Zijn betrouwbaar en licht, of een Ritchey. Deze is ook heel erg mooi en stijf.

En daar gaat het om. Stijve onderdelen waardoor je je krachten kwijt kunt.

Net als bij een cassette van LX, deze zijn zijdelings veel slapper als een op een spider gemonteerde cassette. Het is maar dat je het weet.

Ciao

MiketheBike

• legion

Er zitten al RaceFace crancks op mijn (toekomstige) bikie, mooi spul idd. Ik ben van plan om, als ze eenmaal een beetje aan vervangen toe zijn, de deraileurs te vervangen (nu Deore) en over te stappen op XT, XTR, of X.O., ik weet dat dit netto duurder is, dus bespaar je de moeite van de waarschuwing. Ik vroeg me echter af of het niet voor kan komen dat je in het terein “per ongeluk” schakelt bij een landing oid met de gripshifts (ik heb er zelf duidelijk geen ervaring mee :)) Is dit complete bull, of bestaat de kans?

———————————————————

They call me legion, for we are many…