Er is geen vast gegeven over de levensduur van fietsbanden. De levensduur is afhankelijk van veel factoren: aantal kilometers, soort terrein, belading van de fiets en niet te vergeten een hele belangrijke factor de bandenspanning. Overigens verschillen de eigenschappen van een band ook heel erg per merk. Het is echter niet nodig de achterband elke 2000 km te vervangen. Op mijn eigen fiets liggen Schwalbe Marathon Comfort banden, een hele goede band. De eerste keer dat ik mijn banden vervangen heb was bij 6000 km waarvan 1500 km fietsvakantie van bepakking. De banden waren toen zelfs nog niet versleten, maar omdat ik een tocht van 3000 km ging maken wilde ik met nieuwe banden starten. Deze tocht ging ook nog eens zo´n 500 km over onverharde wegen met scherpe steentjes. Daarna heb ik er nog 2000 km gewoon thuis mee gereden en ik ben nu net terug van een fietsvakantie van 1300 km met nog steeds dezelfde band (voor en achter). Met mijn huidige banden heb ik dus zo´n 7000 km gereden waarvan 4300 km met bepakking. Ik heb overigens al deze km GEEN lekke banden gehad (ook veel geluk uiteraard).
Het is dus zeker niet noodzakelijk de band elke 2000 km te vervangen (mits het een goede band is). En verder moet je ervoor zorgen dat je banden altijd hard zijn. Met harde banden heb je veel minder last van slijtage en fiets je ook nog eens makkelijker (je verliest wel iets comfort). Tijdens fietsvakantie pomp ik mijn banden altijd op tot de maximaal toegestane druk.