Schade na aanrijding

  • dvanderwal

    Toen ik vandaag uit mn werk naar huis reed op de fiets kwam ik in aanraking met een auto. Ik reed op een doorgaande weg en van rechts kwam een auto die echter haaientanden had en dus moest stoppen. Ik rijd meestal stevig door en had voorrang dus nam dat ook. In eerste instantie remde de auto af en ik reed dus door. Toen ik echter aan het oversteken was gaf die vent weer gas. Ik ging nog vol in de ankers, maar dat had geen zin meer en bovendien deed die vent geen enkele moeite om te stoppen terwijl dat makkelijk kon. Gevolg was dus dat die auto tegen de zijkant van mijn fiets aanbotste.

    Het grootste probleem is nu dat ik geen zichtbare schade heb op een flinke slag in mn wiel na. Doordat er verder geen schade zichtbaar is is dit eigenlijk niet aan te tonen. Op het zicht is alles recht. Ik voel echter dat de fiets anders is dan voor de aanrijding en dat mn voorvork wel degelijk ontzet is (na 15.000 km denk ik mn fiets wel aardig te kennen). Wanneer het om een woon-werk-verkeer fiets ging zou ik er nog niet eens zo'n probleem van maken, maar ik gebruik deze fiets ook regelmatig voor fietsvakanties. Nu ik dus mn vork niet meer vertrouw zullen jullie begrijpen dat ik met deze vork niet meer met 70 km/h van een berg af zal denderen met volle bepakking. Ik heb namelijk een keer een vorkbreuk meegemaakt bij een snelheid van 25 km/h en ik wil de gevolgen bij een hogere snelheid niet weten. Mijn vraag is kan ik deze niet aantoonbare schade op de een of andere manier verhalen of zal een nieuwe vork (die er zeker ingaat) uit mn eigen zak betaald moeten worden?

  • dvanderwal

    Voor de duidelijkheid: de auto knalde met zijn bumper op mijn voorvork (van de zijkant). Het gaat om een aluminium vork (die dus niet zal buigen alvorens te breken).

  • Ace

    Wat belangrijk is is dat je ook daadwerkelijk kunt bewijzen dat de vork niet langer ok is. Kan je dit niet laten checken door een vakkundige fietsenmaker? Technisch heb ik daar geen verstand van, maar er zullen zeker medeforummers zijn die dit wel hebben… (stijfheidsmetingen ofzo?). Als je dus door een ‘expert’ een rapport laat opmaken kun je daarmee aankloppen bij de verzekering van die automobilist. Als dit technisch niet mogelijk is wordt de schade dus lastig te bewijzen. Informeer eens bij een (fiets)verzekeraar hoe zij handelen in dergelijke gevallen. Dit zal heus niet zo'n uniek geval zijn dat niemand er raad mee weet…

    succes,

    Ace

  • Harrie

    Stijfheidsmeting lijkt me een lastig verhaal worden. Denk dat daarna je vork nog slechter is, maar ja, als je hem toch niet meer wilt gebruiken, kan je dmv zo'n onderzoek nog proberen je gelijk en je geld terug te halen.

    Maar ik betwijfen of je met zo'n meting iets relevants boven tafel krijgt.

    Begin eens met het na (laten) meten van je fiets incl wielen, daarna je frame en je vork.

    Als je hem gek vind rijden, dan moet daar zeker wel wat in te vinden zijn.

    Je fietsenmaker wil wel meewerken want als de boel kapt is, is het voor hem ook kassa, toch ?

    Trouwens: een auto met haaientanden. Nog nooit gezien in het verkeer, maar wel in strips. Mag dat wel eens ? Moet wel een heel aggressief modelletje zijn.

  • pieter

    Belangrijk is bij een verkeersongeval: de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk stellen voor alle geleden EN NOG TE LIJDEN schade ten gevolge van de aanrijding (datum tijd plaats). Daarmee voorkom je dat ze onder eventuele toekomstige, nog niet vast te stellen schades uitkomen.

    Niet vergeten dus: aansprakelijk stellen, met de reden waarom je de tegenpartij aansprakelijk acht. Kan naar de tegenpartij zelf, of naar diens verzekering.

    Na een aanrijding zoals je schetst kon het frame weleens krom zijn of haarscheuren hebben, ofwel: total loss. Ik denk dat dit de best denkbare optie is: proberen er een total loss uit te halen. Bij een jonge fiets betekent dat vergoeden van een nieuwe. Bij een oudere wordt dan rekening gehouden met afschrijving.

  • legion

    Je zegt dat je voelt dat de fiets anders is, maar WAT is er precies anders, kan het misschien ook aan het balhoofd liggen ipv de vork? Of aan beiden? Altijd verder kijken dan je vork lang is!!! En sterkte!!!

  • dvanderwal

    Bedankt voor jullie tips. Ik ben inmiddels bij mijn fietsenmaker geweest en heb er een nieuwe vork en voorwiel uit weten te slepen. Een total-loss is geen reele optie. Ik heb ook niet het idee dat de klap zodanig was dat mijn frame ontzet is. Ik ben in ieder geval al blij dat de vork vervangen wordt.

  • SNORKEL

    It,s verry simpel als je de fiets terug krijgt en je fietst met losse handen en je frame dringt extreem naar links of rechts,dan is er een reeële kans dat het frame ontzet is.

    Als dit het geval is terug naar de fietsenboer.

  • dvanderwal

    Ok hier dan weer even een update. Mijn fietsenmaker werkte meteen mee en beoordeelde de vork en het wiel direct als total-loss. De tegenpartij die gisteren nog heel moeilijk deed excuseerde zich vandaag en heeft de schade direct contant betaald (ivm no-claim). Alles heeft dus plotseling een gunstige wending gekregen en het probleem is opgelost, ik kan mijn fiets nu dus in de originele staat terug brengen.

    Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de reacties. Wel heb ik voor jullie nog een vraag mbt de nieuwe voorvork, hiervoor zal ik even een nieuw onderwerp openen om het overzichtelijk te houden.