nexave of deore

• mt

Het plan was om een koga-roadrunner-s te kopen, echter model 2002 is uitverkocht en niet meer leverbaar. Model 2003 zal de komende weken uitkomen. Nu heb ik gezien dat koga een nieuw model hybride fiets heeft uitgebracht “distance”, uitgerust met nexave versnelling. De roadrunner is uitgerust met deore versnelling. What to do, wachten op roadrunner 2003 of deze distance 2003 aanschaffen met “mindere” versnelling.

• MiketheBike

Probeer dit model eens te pakken te krijgen bij of Lohman in Amsterdam (020-6183906) of lohman.nl

Of bij de Koga Giant store in Alphen a/d Rijn.

Bij gewoon gebruik zal je het verschil niet voelen, maar Deore is ook een middengroep.

Nexave was gemaakt voor hybrides en stadsfietsen, terwijl de Deore een mt groep is.

Suc6

• Harrie

Kijk eens hoe het zit met de versnellingshendels, probeer ze eens uit en kijk wat je het beste bevalt.

Nexave hendels bedien je duidelijk anders dan Deore. Niet gezegd dat er ook werkelijk Nexave verstellers op de betreffende fiets zitten. In principe geef ik wat dat betreft persoonlijk de voorkeur aan Deore.

Verder heeft een Nexave achterailleur de zgn RapidRise construktie. Iets waar ik WEL weer erg gecharmeerd van ben.

Ten eerste omdat het goed schakelt, ten tweede omdat, zeker voor een niet ervaren fietser met derailleurs, het schakelen daarmee veel logischer wordt.

L en R min of meer gelijk, nl: grote hendel (duim) naar grotere versnelling (zwaarder); kleine hendel (wijsvinger) naar kleinere versnelling (lichter).

Zelf vind ik dat prettig, mijn vrouw nog veel prettiger. Heeft het nu op haar toer-, racefiets en MTB. Nexave of XTR.

Wel weer storend als je een stuk of 10 fietsen hebt met daarop ook andere systemen, maar dat is een luxe probleem. :-(

• MiketheBike

Neem Grip Shift shifters, naar voren tandje bij, terugtrekken lichter trappen.

Voila, makkelijk toch.

MiketheBike

• Harrie

Toch blijft met een setje Deore derailleurs de bediening links en rechts tegengesteld, ook met Gripshift. Jij en ik snappen het, maar de meerderheid toch niet.

Vandaar RapidRise. Of die omgekeerde Suntour voorderailleur.

Nou ja, iedereen moet nemen wat ie het fijnst vindt.

O ja: Nexus is weer precies andersom als Grip Shift. Ook handig.

Terugtrekken = zwaarder bij Nexus.