Spaken achterwiel

• Charles

Wie heeft er ervaring met Shimano terugtrap-remnaven.

Mijn probleem is dat ik ondanks een nette rijstijl konstant spaken breek.Dit is trouwens een nieuw wiel met roesvrijstalen spaken.

De bandenspanning en montage zijn oke, wie heeft er tips Wat betreft andere spaken,wil dit zelf gaan doen i.v.m de kosten.

Het wordt een duur achterwiel voor een stadfietsje zo langzamerhand…………..Tips dus zeer welkom

• Harrie

Ga eens terug naar je dealer, die zal wel weten of dat bij dat merk vaker voor komt.

Komt behoorlijk nauw met de juiste spaakdikte en buiging. En de spanning natuurlijk. Hoe lang heb je 'm? Je mag wel garantie verwachten. Consumentenrecht enzo.

• SNORKEL

Het eerste probleem is de R.V.S spaak deze kunnen sneller knappen dan een normale stalen spaak.

Als het wiel handmatig wordt opgespaakt met spaak 13 en achter de kop van de spaak speciale spaakplaatjes monteert,dan moet het goedkomen,vaak is het probleem met een fabriekswiel dat de spanning niet goed verdeeldt wordt.

• legion

Ik heb met mijn stadsfiets een vergelijkbaar probleem gehad, daar moet bij worden gezegd dat ik een nogal ehmmm…… Individuele rijstijl heb ;). Bij mij komt daar nog eens bij dat ik een postbode fiets heb, met dikkere spaken en een stevige velg o.a. Bij mij bleek het probleem te liggen bij de servicebeurt, een nieuw wiel heeft na een x aantal kilometers een beurt nodig om de spaken weer allemaal gelijk op te spannen, dit is bij mij niet of niet voldoende gebeurd. Toen ik het wiel de tweede keer (!) dat ik spaakbreuk had bij een andere fietsenmaker heb laten spaken leek het probleem over te zijn….

———————————————————–

They call me legion, for we are many…