wat is voor een race fiets de juiste banden spanning??
Dat verschilt per band en daarnaast speelt ook je eigen voorkeur een hele belangrijke rol. Op de band staat een maximum spanning aangegeven. Wanneer je voor deze maximum spanning gaat zul je weinig weerstand ondervinden en makkelijk fietsen. Je comfort neemt echter toe met een lagere bandenspanning. Wanneer je voornamelijk op asfalt fietst zou ik voor de maximale spanning gaan (net eronder), maar dat is mijn voorkeur. Fiets je regelmatig over klinkers dan denk ik dat je het fietsen met maximale bandenspanning snel zat bent. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe je de fiets wilt gebruiken. Als je hard wilt gaan en weinig weerstand wilt moet je het lagere comfort voor lief nemen. Als je rustig wilt toeren en ondanks de bouw van de fiets toch nog een beetje comfort wilt dan verlaag je de spanning.
Suc6 ermee!
De voorgeschreven bandenspanning staat meestal op de buitenband vermeld. Voor een gewone stadsfiets 3 a 4 bar, voor een racefiets meestal een bar of 6 maar kan ook hoger. Baanfietsen gaan soms over de 10 bar heen. Hoe smaller de band, hoe hoger de spanning. (beetje voor het idee)
Het rijden op te harde banden is vooral een kwestie van comfort, maar in extreme gevallen, bv dubbele spanning, plus veroudering van de band, kan het canvas het niet aan. Risico op klapband!
Te zachte banden beschadigen de “wangen” (zijkanten) van de banden door het continu doorbuigen en weer strekken, zeker als de naden wel degelijk zijn bedoeld om hard op te pompen, zoals bij racefietsen het geval is. ATB banden kunnen daar vaak wel goed tegen.
Het hangt ook een beetje van je gewicht af, ikzelf rijdt met Pariba Evolution met ruim 9 bar.
Banden voor een baanfiets kunnen zelfs tot 15 bar.
Comfort heb je daar niet nodig, baan is toch vlak.
Maar op te zachte banden rijden op klinker of een slecht wegdek kan ook “snakebites” veroorzaken of doorstoten.
Maar idd, voor een hybride 3.5/4 bar.
Suc6
MiketheBike
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?