afstelling Alivio achterderailleur

• Dirk Bosman

Na mijn lekke achterband geplakt te hebben het wiel wederom gemonteerd, De afstelling van de derailleur klopt nu niet meer. Hij schakelt niet meer naar het kleinste pignonwiel, Na wat draaien aan de kabelversteller op de derailleur schakelt hij nu wel naar het kleinste wiel maar niet meer naar het grootste wiel. De afsteltips op de Shimano site zijn mij niet geheel duidelijk. Is er iemand bekend met deze derailleur, of staat het misschien in een boekje.

• legion

Het bereik van een deraileur kan je instellen met de schroefjes die bovenaan de derailleur zitten (twee naast elkaar). Als de ketting niet meer over het kleinste blad loopt moet je de linker schroef (dichtstbij het wiel) uitdraaien (toch, ik haal het nogal eens door elkaar, vraag Mike of Harrie anders), net zo lang fine tunen tot ie helemaal soepel loopt. Beetje typisch trouwens dat je deraileur niet meer werkt nadat je je wiel hebt gedemonteerd, ben je er tegen aan gestoten, zit het wiel er anders in?

• MiketheBike

Even het stelwieltje op de kabel bij de achterderailleur een paar slagen om draaien, hierdoor komt de kabel iets strakker te staan en zou het wel weer moeten lukken.

Volgens mij zitten er op de Alivio geen echte derailleurs stelschroeven.

Dit zouden dummy's zijn.

Gewoon even proberen, heb je je ketting wel goed omgelegd (op het juiste tandwiel).

Suc6

MiketheBike

• Robin

Als je je wiel eraf haalt, zorg er voor dat je de ketting op het kleinste tandje achter zet. Ook bij het wiel terugzetten, moet je hem op de kleinste proberen te plaatsen, anders kan het zijn dat je een tandje mist bij het schakelen.

• MiketheBike

Precies!

• Harrie

Kom maar even langs.

Om dit te voorkomen kun je in de toekomst bij een lekke band ook het wiel in de fiets laten zitten. Maar vreemd is het wel. Probeer te achterhalen wat je verkeerd hebt gedaan. Laat de fiets zien aan iemand die vaker een derailleur heeft afgesteld. In feite een fluitje van een cent.

Alivio derailleur geen afstelschroeven? Dummies? Waar heb je die dan op de kop getikt ?

• Robin

En zo is het maar net :)

• MiketheBike

Toch niet op de shifters?!

• legion

op de deraileur zelf wel!

• MiketheBike

Nee, ik bedoel de shifters op je stuur. Dit zouden doelloze draaischroeven zijn.

Tenminste op mijn vriendin d'r fiets.

MiketheBike