Verwisselbare glazen

• legion

Kheb een tijdje geleden een brilletje gekocht van pro sun, op zich een prima bril, zit lekker, geleverd in een handig tasje en met 4!! setjes glazen. Die glazen zijn 1: donkere glazen voor zonnige omstandigheden, 2: Gele glazen, voor slecht zicht/weinig contrast, 3: heldere glazen, voor wanneer er weinig licht is en 4: oranje glazen, maar bij mijn beste weten vervullen deze exact dezelfde taak als d gele glazen, klopt dat of niet? Toen ik in de winkel vroeg waarom er oranje glazen bij zaten werd me verteld dat deze voor konninginnedag bestemd waren maar dat lijkt me een beetje stug. Iemand een idee???

———————————————————-

They call me legion, for we are many…

• Robin

Inderdaad die oranje en gele glazen zijn praktisch hetzelfde…ik gebruik vaak de gele omdat die wat lichter van kleur zijn. Wat je zei over contrast is inderdaad waar. Wie kan ons zeggen wat het verschil tussen geel en oranje is (buiten de kleur natuurlijk) ;)

• MiketheBike

Geel is voor wit-grijze omstandigheden (denk aan mist), geel zou lichtversterkend zijn. Bij Oakley wordt de gele ook gebruikt bij het skieën, hierdoor zou je de gaten beter zien op de piste.

Oranje wordt weer gebruikt met iets meer zon, waterig winterzonnetje.

Heeft weer een andere eigenschap dan geel. Filters meer UV (tenminste bij Oakley).

Suc6

MiketheBike

• Robin

Bedankt MiketheBike voor je uitleg, nu weet ik tenminste welke van de twee kleuren ik voor bepaalde omstandigheden het beste kan gebruiken.

• MiketheBike

Graag gedaan en tot ziens op mtb.startpagina.nl

MiketheBike

• legion

Ehh, die oranje en gele glazen hebben dezelfde UV factor dacht ik, maar goed, kvind oranje mooier, ben ook errug koningshuisgezind, dus doe me die dan maar. Bij die gele glazen heb ik altijd het gevoel dat ik net van de schietbaan kom oid…

• Robin

En net alsof het ieder moment kan beginnen met onweren…. :(

(vandaar dat ik altijd met die bril sneller rijd om op tijd thuis te zijn) ;)

• pieter

Bij tandemtochten voor visueel gehandicapten, waarbij ik wel voorop rijd, kom ik wel visueel gehandicapten tegen die een bril op hebben met oranje of gele glazen. Ik weet niet waarom wel, maar ze doen dat echt niet omdat het interessant staat, of wegens oranjegezindheid.

Het zal ze waarschijnlijk helpen zo veel mogelijk gebruik te maken van de zg restvisus, weinig visueel gehandicapten zijn helemaal blind.

Van gele filters werd/wordt gebruik gemaakt bij zwart wit fotografie, dan kwam het contrast beter uit.

• Judith

En waar dienen de lichtblauwe glazen van mijn AGU-fietsbril voor?

• Harrie

Van de AGU site, brillen, veelgestelde vragen:

Vraag: Als het niet zonnig is, is er evengoed weleens fel licht. Ik zoek daarom een lichtgekleurde zonnebril. Heeft u die?

Antwoord: Ja. De Potenza en de Italic hebben verwisselbare glazen, waaronder een set lichtgekleurde, een set transparante en een set smoke-glazen. Deze glazen zijn goed voor respectievelijk licht weer (bijvoorbeeld mist), donker, regenachtig weer en zonnig weer. De glazen zijn eenvoudig te verwisselen.