juiste frame-maat

• Maria

framemaat

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets maar heb een probleem. Mijn favoriet is een Koga TerralinerLady-T hoogte 50cm. Dit kan ik uitrekenen maar … hoe reken ik de zadel-stuurlengte. Ik fiets al jaren, in de vakantie,op een oude peugeot 50 cm. met een zadel-stuurlengte van 55 cm. Dit zit goed, waarschijnlijk heb ik lange armen o.i.d. De huidige fietsen hebben allemaal een kleinere bovenbuislengte en daar zit ik echt niet lekker op. Bij mijn huidige fiets heb ik het zadel naar achteren gezet , zit niet, fietst niet en ziet er niet uit. Bij de Koga-proefrit op 54 cm. zit ik goed, alleen staat het zadel dan echt zo laag mogelijk en is niet meer te verstellen. In de brochure zag ik dat de 50 cm.fiets een 2 cm. kortere zadel -stuur afstand heeft. Vraagje hoe meet ik mijn goede armafstand c.q.lengte, 2 cm. lijkt niet veel maar is dat zo, en hoe kan je dit oplossen? Graag advies.

• Aernout

Misschien een racefiets nemen in plaats van een sporthybride? Je kunt daar ook een recht stuur op zetten. Dat zie je tegenwoordig best veel. Zoals jij het omschrijft lijkt me dat jij lekkerder fietst op een fiets met een raceframe.

• Maria

Het is een sporthybride die “kaal” (ook te koop) een beetje op een racefiets lijkt en er zit een recht stuur op. Ik wil hem ook voor woon-werk verkeer gebruiken en ben nog niet zo sportief dat een pure racefiets geschikt is voor mij. Trouwens een recht stuur is ook niet alles. Zie eerdere opmerkingen hierover.

• Jaap

Volgens het Kogaboek 2002 is de lengte van de bovenbuis bij de TLLT frame-maat 50 (53 cm) en bij frame-maat 54 (55 cm)

verschil is 2 cm.

Ik had dit probleem ook en dit is opgelost door de stuurvoorbouw (struurpen) te verwisselen voor een stuurvoorbouw van een grotere frame-maat

Misschien is dit een oplossing voor jouw probleem?

• Harrie

Zou mooi zijn als je in staat werd gesteld om het uit te proberen.

Inderdaad, met verschillende lengtes stuurpen.

Een verstelbare stuurpen is een mooi gereedschap om tot een pretting zithouding te komen.

Goed verkrijgbare stuurpennen heb je in de regel van zo'n 8 tot 14cm met stapjes van 5mm, dus je kunt heel veel “spelen”.

Daarnaast zijn er nog langerte en kortere.

• Maria

Bedankt voor jullie reacties (tips). Ik ga dit zeker proberen te realiseren bij een dealer. Met natuurlijk een proefrit als dat mogelijk is..

• Pino

NIET kopen bij een dealer die geen proefrit mogelijk maakt. Zeker als je twijfels over de maatvoering hebt.

• Maria

Bij de meeste dealers staan de gangbaarste maten zoals 54cm. cm en 57cm. in de showroom. Logisch natuurlijk. Als er al een 50 cm. is, dan is dat altijd een ander model. Ik kan een dealer toch niet opzadelen met een bestelde 50 cm. fiets als hij mij niet bevalt en ik denk dat ik dan niet meer objectief een keuze maak. Maar,door schade en schande wijs geworden, koop ik ook geen fiets zonder goede proefrit. Een groot dilemma!

• Harrie

Misschien dan toch een proefrit op die 54cm maken, de “lekkerste” stuurpenlengte en -hoogte zien te bepalen en naderhand verrekenen met het verschil in frame-afmetingen. Gaat voor minstens 95% op.

Stel: de 54cm heeft een 2cm langere bovenbuis dan de 50cm, dan moet je dus voor een 50 cm frame een stuurpen hebben die 2cm langer is dan de geteste.

Hierbij er van uit gfaande dat de hoek van de zadelbuis hetzelfde is, anders moet je daar misschien ook nog een kleine correctie doorvoeren.

• Maria

Dit is het proberen waard. Het zadel wil ik niet naar achteren verplaatsen omdat dat bij mijn huidige fiets niet bevalt. Ga dit weekend weer naar de dealer toe met alle suggesties.