Bellen of niet? Etiquette?

• Judith

Sinds een tijdje ben ik lekker aan het fietsen naar mijn werk (52 km/dag) en heb hiervoor een fantastische fiets gekocht (Koga Miyata Terraliner Oval), die echter ook heel wat sneller is dan mijn vorige fiets.

En nu komt het praktische probleem: moet ik nu bellen of niet, als ik een andere fietser inhaal? Ik ga soms best hard (40 km/u) en daar rekenen andere fietsers niet op, waardoor ze schrikken als ik langs gefietst kom. Als ik echter wel bel, dan word ik uitgescholden voor asociaal en agressief. Het lijkt wel nooit goed te zijn, wat ik doe.

Ik probeer de gemoederen rustig te houden door ze vriendelijk te bedanken voor het opzij gaan, terwijl ik langskom, maar dat haalt ook niet veel uit.

Hoe denken jullie hierover?

• Bas

Misthoorn op je fiets plaatsen…..wedden dat iedereen opzij gaat..hihi

• Pino

Als je belt en bedankt heb je je voorbeeldig gedragen.

Een bel is heel duidelijk en hoort niet agressief over te komen.

Vele malen beter dan het Heee (op hoog agressief volume) en andere PAS OP van veel “wielrenners”.

Helaas is het wegennet voor een groot gedeelte gevuld met minder sociale weggebruikers, die aan elke verstoring van hun wereldje aanstoot nemen.

Waarschuwen voor het passeren brengt alleen het gevaar mee dat de voorliggers over hun schouder gaan kijken en daarmee naar links komen, waardoor de weg wordt geblokkeerd.

Soms kies ik er dan ook voor om geruisloos in te halen.

Mocht er geen ruimte zijn en fiets ik op de fiets zonder bel (sorry, geen bel op de racefiets), dan roep ik meestal op vriendelijke toon (of poging daartoe) het Roadrunner “Miep miep”, tijdens passeren “bedankt” en eventueel een mededeling over de groepsgrootte ('nog 2, 4 …").

Zelden problemen mee gehad. Heel soms “heb je geen bel”, maar meestal rijdt dat “soort” mensen al asociaaal breed met z'n 2-3-en naast elkaar, hetgeen volgens de wet verboden is (je mag naast elkaar rijden mits het overige verkeer niet gehinderd wordt).

Remedie: schouders ophalen en verdere confrontatie met het onbenul vermijden.. Verhaal halen heeft geen nut en wekt slechts slechte gevoelens op.

40 km/uur? Dat gaat snel…. :-)

• Harrie

Gewoon bellen en idd even bedanken of groeten.

• Judith

Ja, meestal zit ik op 33 km/u, maar als ik een klein zuchtje wind meeheb, dan gaat het al gauw veel harder en haal ik gemakkelijk gedurende langere tijd 40 km/u. Ik had ook geen idee, dat ik zo snel al zo'n snelheid zou kunnen halen. Ik zit nu al aan een racefiets te denken…..

• Jan

Hoi,

Ik heb geen bel op de racefiets en kijk eerst hoeveel ruimte er is. Als er teweinig is of als er in principe wel genoeg is maar de fietser stuur niet altijd even rechtlijnig roep ik meestal “tringggggggggg tringgggggggg”. Werkt meestal wel goed, soms wat verontwaardigde woorden, vaak ook lachende mensen.

Pino, goed idee “MIEP MIEP”!!!!!! Ga ik uit proberen, werkt misschien iets minder maar wel veel lachwekkender……..

De groeten

Jan

• Aernout

Ik heb dus wel een fietsbel op m'n racefiets gezet en ik kan niet meer zonder…

Ik geef 2 belletjes snel achter elkaar op een moment dat ik nog ver weg ben. Meestal wordt dat wel gehoord en omdat ik nog ver weg ben kunnen mensen rustig omkijken en evt opzij gaan (of alleen voorbereid zijn dat er iemand langs komt scheuren).

Meestal is er geen irritatie omdat ze op een rustige manier opzij kunnen gaan. Irritatie ontstaat vooral door schrikreacties.

• Judith

Je hebt gelijk over die schrikreactie. Dat is waar. Zelf reageer ik ook vaak onbedoeld agressief als ik ergens van schrik. Ik probeer meestal tijdig te bellen, maar soms werkt iemand's gehoor niet al te best en zijn twee belletjes niet genoeg (ik moest laatst wel 10x bellen, waar je voornamelijk zelf onzeker van wordt (“hebben ze me nou gehoord of niet”?).

Thanx anyway voor jullie tips, jongens.

• legion

Alles leuk fijn en aardig hoor, maar ik kan me soms ook zo ergeren aan die klote tyfus tering recreanten die ALLEEN MAAR om zich heen kijken en het toch presteren om nix aan te zien komen bellen of niet!!! En dan worden ze ingehaald door zo'n ‘snelheidmaniak’ en die zijn dan zoooooo onveilig bezig… Ze hebben niet door dat ze zelf bijna altijd meer dan de helft van de weg in beslag nemen en niet uitkijken. Maar als er een wielrenner of mountainbiker langs wil dan zijn DAT de aso's!!! Puur omdat we zo ‘roekeloos hard’ rijden. Laatst nog, opa en oma fietsen fijn op het fietspad (tweerichtings verkeer) en gebruiken daar natuuuurlijk beide banen voor met hun tweeen, en ik zie ze ver van te voren opdoemen (immers met een hogere snelheid leer je jezelf al heel snel ver vooruit te kijken) dus ik hou de trappers een beetje stil zodat ik ze niet hoef in te halen want ik was van plan de eerstvolgende afslag rechts te nemen. Maar neee hoor, opa en oma bedenken dat dat weggetje rechts toch wel errugg aantrekkelijk was en besluiten daar ook heen te gaan (natuurlijk geen hand uitsteken) dus ik besluit ze dan maar direct op deze straat in te halen, maar opa haalt het in zijn grijze hoofd om, wanneer ik er al naast zit(!) eens een kijkje te nemen in de linker berm!!!! Dus ik moet vol in de remmen, opa schrikt, oma schrikt, opa boos, oma boos blablabla, nog wat gomopper in mijn richting en ik ga er vandoor, maar wie is er dan fout!! Ik natuurlijk want ik reed veeeeeeel te hard! Kom nou, dat hoort bij de sport, trouwens, waar ik ze inhaalde mach je minstens 50 dacht ik en er hadden ook auto's trekkers of brommers langs kunnen komen, dus ze hadden voorbereid moeten zijn op snelverkeer!

(zo, ff van me afschrijven, dat kan behoorlijk opluchten)

————————————————————–

They call me legion, for we are many….

• legion

PS, ik ging er vanuit dat die bijvoegelijke naamwoorden in de 1ste regel stuk voor stuk gecensureerd zouden worden, sry