Bellen of niet? Etiquette?

• Judith

Zo, Legion, dat zat kennelijk nogal hoog bij jou.

Ik fiets dagelijks in de bollenstreek, waar het sterft van de toeristen die ergens een fiets hebben gehuurd en de indruk wekken voor het eerst op een fiets te zitten. Ze slingeren dus niet alleen irritant (zoals jij het omschrijft), maar ze kennen ook nog eens de regels niet: luisteren naar fietsbellen doen ze niet en als ze opzij gaan, moet je niet raar staan kijken wanneer ze naar links (!!!) uitwijken op een fietspad. Linke soep!

Gelukkig zit ik meestal zo vroeg op de fiets, dat ik geen oudjes en/of toeristen tegenkom. Tegen het eind van de tocht kom ik wel meestal scholieren tegen (met z'n 3 tot 4-en naast elkaar en lege Breezer-flesjes worden voor je neus op het fietspad kapot gegooid (vooral in de gemeente Oegstgeest ligt er elke dag vers glas bij op het fietspad!).

Zucht.

• Harrie

Begrijp 1 ding goed: als racefietsen of mountainbiker zit je altijd, sowieso, fout !

Als je dat als uitgangspunt neemt en je zelf dus bij voorbaat “kwetsbaar” opstelt, dan kom jij en met jou de wielersport er uiteindelijk het best af.

Verder: op mooie dagen en tijdstippen de “touristische” paden en routes zoveel mogelijk mijden, omdat je weet wat en wie je daar aan kunt treffen.

Bv: niet over die mooie geasfalteerde fietspaden door de Drentse bossen, maar liever de lange rechte wegen door de Veenkolonien.

• legion

Daar ga ik meestal vanuit, zoals gezegd hield ik van te voren ook in, maar opa en oma besloten ook rechtsaf te gaan. Het was ±19.30 uur woensdag twee week geleden. En hoewel het pad waar ik op reed wel onder toeristisch geclassificeerd zou kunnen worden was de weg die ik insloeg gewoon een saai landweggetje. En trouwens, het is toch absurd dat we onze route zouden moeten verlegged omdat anderen niet uitkijken!!!!

• Judith

Ja, dat vind ik ook. Ik fiets mijn route omdat 'ie zo lekker rechtoe-rechtaan is en goed geasfalteerd (dus knallen maar!!!). Elk alternatief levert in mijn omgeving heel veel zand op en dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor mijn nieuwe fietsie. Bovendien zijn mijn weggetjes zeker 3m breed, waar je dus met vele fietsers zou moeten kunnen fietsen. Het enige lastige zijn de tractoren, die de hele breedte van de weg in beslag nemen en soms loeihard rijden (harder dan 25 km/u!!).

• Harrie

Misschien absurd, maar toch het verstandigst.

Voorkom je een nog slechter imago en op den duur allerlei maatregelen, verboden, e.d.

• legion

:D 25 is niet loei hard judith….

• Judith

Nee, maar als je het vergelijkt met de 12 km/u die de oudjes soms halen, is 25 km/u qua verschil enorm groot en in hun ogen loeihard.

Voor mij daarentegen is 25 km/u mijn “sukkeltempo”. Het wordt natuurlijk pas leuk vanaf zo'n 35 km/u (en dat zal jij nog steeds niet loeihard vinden, Legion, maar ik ben er heel tevreden mee; ik heb ook geen racefiets, maar meer een soort toerfiets).

Dit is trouwens toch niet het wielrenprikbord? Het “tempo” op dit prikbord zal wel iets lager liggen dan die op het wielrenprikbord….. ;-)

• Tina

Hi Judith,

We rijden toch fantasties, dus!!!!

Tina

• Funrider

Ik kan jouw ergernis goed begrijpen , had nl. deze zomer ook zo'n man op leeftijd bij overhoop gereden.

Wat was het geval : Fiets over het fietspad en 50 mtr voor ons rijdt dus die man en links staat een bank en daar stopt hij voor en wij dus denken “die gaat op de bank zitten” .

Maar ja de oude man is niet zo snel en wij waren dat wel en wij zijn op enkele mtrs van hem en wat doet de man : zonder ook maar achterom te kijken dwars over dat fietspad naar rechts , mijn medefietser toevallig kon er nog net rechts voorbij en ik , heb meestal wel een gevoel voor deze personen en situaties , was al met voorbedachte rade licht in de remmen gegaan en riep “pas op” waarop die ouwe terugriep kijk zelf uit ( op zijn limburgs) .

Hij had geluk dat ik niet veel zin had om af te stappen , want het tempo zat er goed in, om hem eens uit te leggen dat hij fout was en wat het grapje hem of zijn verzekering weleens had kunnen kosten.

Denk altijd zo ; Jij kunt alles goed doen , maar er is nog altijd die ander persoon die het verkeerd kan doen en het voor jouw kan verzieken.

• Funrider

Ik weet niet hoe oud je bent , maar sluit je aan bij een amateurwielerploeg als je een racefiets koopt , want met een goede training kunnen wij je misschien wel eens op de TV of bij criteriums zien.

Succes hier mee , funrider.