racen in de regen

• Ace

Tja, was weer lekker nat vandaag. Het voordeel van rijden in dit weer vind ik vooral dat het lekker rustig is op de weg. Wat is nou eigenlijk de beste behandeling voor m'n racefietsje na zo'n nat ritje? Gewoon afdrogen en beetje vet op de ketting? Ben namelijk een beginnende (toer) racer die nog van alles moet leren… En dan nog iets, hoe vaak rijden jullie normaal gesproken lek? Wat zijn de beste anti-lek banden? Rijd momenteel met Vredestein Ricorso 2 (700-23C) op mijn Gazelle. Wat zijn nog meer tips om lekrijden te voorkomen?

Alvast bedankt voor de reacties,

Ace

• legion

Goed het wegdek in de gaten houden (kuilen, wortels, troep wat dan ook) en daar rekening mee houden, verder vooral niet tè weinig druk in je bandjes zijn de makkelijkste manieren om het een en ander aan onheil te voorkomen..

• pieter

Bij regen is het risico van een lekke band hoger, spulletjes (binnenband) mee dus! Verder letten op gladheid, ook van je remmen, die het bij veel types velgremmen niet zo goed doen. Met de regen mee komt vaak een hoop vuil op je ketting, en dat geeft problemen als je vaak in de regen rijdt. Plassen kunnen dieper zijn dan je denkt!

• Robin

Om lekrijden te vermijden, moet je bij je fietsenboer twee anti-lekstrips halen. Deze plaats je tussen de binnen- en buitenband en kan makkelijk glas, takken, steentjes en meer van dat spul tegenhouden. Ik heb nog geen enkele keer lek gereden met dank aan die anti-lekstrips. En dat na ruim 4200 km. De banden zijn wel toe aan vervanging maar niet door het lekrijden.

• Ace

thnx voor de respons………..

Ace (die ook tennist, vandaar..)

• Ben

Hoi Robin

Wat zijn dat precies voor strips? Ik neem aan geen Kuifje :D

Geintje ;-) Ik bedoel dus, ik heb er nog nooit van gehoord maar het klinkt zeer interessant. Ik ben ook benieuwd waar jij ze koopt want ik heb ze nog nooit gezien.

Groeten Ben

• Harrie

Antiplatt oid. Vroeger ook Mr. Tuffy.

Je kunt ook een oude buitenband nemen en daar de draad van af knippen.

Zwaar in gewicht en rolweerstand, maar ik ken wielrenners die zo de winter en voorjaar doorkwamen. Maar of het echt helpt ???

• MiketheBike

Deze strips zijn er onder andere van Mr. Tuffy.

Maar dan gaan ze weer lek op de rand van de strip.

Banden worden door Kevlar strips of andere oplossing stug.

Vaak heb je minder last met een zo soepel mogelijk bandje.

Deze vlijt zich over een voorwerp heen, zodat er niet gepenetreerd kan worden door dat voorwerp.

Rijden met latex binnenbanden versterkt dit effect nog meer.

En ja, ik heb het nog steeds over fietsen jawel.

Schwalbe heeft een mooi soepel bandje met brekerlaag.

Minder stug dan Kevlar lagen.

Suc6

MiketheBike