Windbraker en dergelijke...

• Judith

Er is al een keer een vraag geweest over fietskleding, maar toch wil ik de vraag nog iets specifieker stellen.

Ik fiets dus alleen met mooi weer (d.w.z. niet als het regent of hagelt of sneeuwt) ‘s ochtends vroeg (half zeven) en ’s avonds (5 uur) gedurende een uur van mijn werk naar huis en terug. Ik wil daar graag mee doorgaan, ook nu het wat donkerder en koeler wordt.

Ik heb een fietsshirt (type “Rebecca” van AGU) en een soort dun jasje van hetzelfde materiaal met langere mouwen (van Vermarc). Ik doe er op dit moment een gewoon shirt onderaan als zweetshirt. Maar het is behoorlijk fris 's morgens!! Okee, na een minuutje of tien krijg ik het lekker warm (inclusief zweet en zo), maar aangezien het vanaf nu alleen nog maar kouder wordt, zie ik de spreekwoordelijke bui al hangen!

Ik zie in die folders (AGU, Shimano) diverse windbrakers genoemd. Het ziet eruit als een jasje. Stap ik laatst een fietsenwinkel binnen, vraag naar een windbraker, krijg ik een soort net-hemd te zien met korte mouwen dat je onder je overige kleding moet aan doen. Iets anders kenden ze daar niet.

Wat is nu een windbraker en waar moet ik op letten, gezien mijn ‘fietspatroon’. Hoe zit dat met “windbraker-broeken-met-lange-pijpen” en kunnen jullie me wat merken noemen?

Alvast bedankt, guys!!!

• legion

Ten eerste; windbraker klinkt als een medische aandoeninging, ik hoop dat je breaker bedoelt :P

Je fietsenmaker heeft je een hemd aangeboden, deze zijn inderdaad verkrijgbaar in winddichte versies en vervullen nagenoeg de zelfde taak als de jasjes. Toch is het comfortabeler om een jasje te dragen, en deze zijn zeker wel te koop. Referenie op het gebied van wind- en waterdichte maar toch ademende shirts en jasjes is Gore-tex.

———————————————————

They call me legion, for we are many…

• Maria

Kijk ook eens in een goede buitensportzaak. Vaak is er ook een afdeling fietskleding.

• Vince

bio-racer verkoopt een Husky Air Attack. is echt lekker warm!

kun je ook in de winter mee rijden

zie ook www.senso-unico.nl voor Air attack jack in senso-unico.nl design

• Judith

Ik vond “windbraker” ook een rare term, maar zo stond het zowel in de AGU- als in de Shimano-folder, dus dat heb ik maar zo overgenomen.

Ik zal toch eens uitkijken naar die Gore-tex-jasjes. Lijkt me gemakkelijker voor de koelere periode dan weer een extra onderhemd. Thanx voor je advies, alweer!

• Judith

Thanx. Ik zal eens een kijkje nemen!

• Harrie

Windbrakers/windbreakers worden inderdaad aangeboden als “onderkleding” (tussen je shirt en zweethemd: ook te gebruiken bv een zeemlap, plastic zak of krant) of als overkleding.

Zelf maak ik heel veel gebruik van een “windbreker” bodywarmer.

Kun je makkelijk over je jack/shirt met lange mouwen aantrekken zonder dat je zo'n prop onder je oksels krijgt van al die lagen.

's Ochtends en 's avonds als het wat killer is, voor- en najaar, winter, etc.

Je kunt ook een dun regenjackje oid nemen, dat je makkelijk kunt opvouwen en in een zak van je shirt kunt stoppen.

Tip: in ieder geval altijd zoiets bij je hebben, tenzij het 25-30 graden is en geen enkele kans op afkoeling of een bui.

• Marc

zelf heb ik een Windstopper van Gore, die ik gans het jaar door gebruik voor woon-werk, zou het niet meer willen missen,

zeer licht materiaal, sluit zeer goed af, maar niet regenbestendig. (dan gebruik ik een regenjasje)

mouwen kunnen losgemaakt worden met rits, voor als het iets warmer is.

of ‘s morgens met en ’s avonds zonder.

eventueel extra t-shirt voor koude dagen eronder,

en rits kan eveneens van onder naar boven opengemaakt worden, handig als je het toch net iets te warm krijgt

• legion

Zit ik daar de tour te kijken en want doen al die idioten als ze aan de afdaling beginnen, ze stoppen stuk voor stuk een krant onder hun shirt!!!!! Als dat bij de grootste (en duurste) wielerwedstrijd van het seizoen gebeurd zou je haast gaan denken dat betere oplossingen niet bestaan, maar dat moet je natuurlijk niet tegen de heren en dames kledingfabrikanten zeggen….

• Frank

De kleding welke ik aantrek na de zomer:

Bovenlijf:

T-shirt

dunne coltrui - dikte is als een t-shirt maar de bovenkant is dan erg prettig

Trainingsvest

dunne maar speciale jas

De jas is z.g. ademend. Dit doet ie prima, maar door de andere niet speciale kleding is mijn bovenlijf nat van het zweet.

Dat laatste vind ik niet zo erg; neem een douche - Niet op alle werkplekken mogelijk, of was mijn bovenlijf , dit is dan weer niet zo`n probleem.

Omkleden en wassen kost me nog geen 15 minuten.

Rondom de benen:

Korte ben lange fietsbroek

Bij temp. vanaf vriespunt nog een z.g. thermobroek (ooit eens gekocht bij dumpzaak)

Dit maakt dat ik geen kou heb

Kan zeggen dat ik ervaring heb. Werk in continu en fiets dus op de meest rare tijden en op jaarbasis al gauw 7000 km

Gewoon goed kleden en gaan

succes