Windbraker en dergelijke...

• Judith

Dank je voor je tips, Frank. Ik vind het helemaal niet gek, als je zo veel fietst, om een goed kledingvoorraadje aan te schaffen. Ik heb nu ook al in 2 maanden er 1000 km op zitten (woon-werkverkeer).

Groetjes van Judith.

• Pino

In het voorgaand mis ik de opbouw in lagen.

Kijk vooral naar sites van Loffler, Odlo en Gore Tex over een verantwoorde opbouw.

Direct op het lichaam een shirt dat geen water opneemt maar zweet verder naar buiten voert (polypropyleen o.i.d. (Odlo, Brynjje, Helly Hansen) vooral GEEN katoenen t-shirtje).

Dan een isolerende laag, waarbij dikte afhankelijk is van het weer (fleece?).

Als afdekking een wind en regen brekende laag.

Zelf gebruik ik graag een jack van Gore windstopper, dat niet helemaal waterdicht is, maar een enkel buitje goed weerstaat en de wind breekt.

Gore-tex is waterdicht, maar laat ook (in beperktre mate) transpiratie (waterdamp).

Hoe waterdichter, hoe minder zweet het doorlaat en hoe minder rekbaar het is.

Het traditionele lycra fietsshirt heeft eigenlijk nauwelijks nut bij een dergelijke opbouw.

Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt kun je met de drie lagen vaak volstaan.

Als je ze maar in de juiste volgorde aantrekt :-)

• Judith

Thanx voor de wederom goede tips, Pino!!!!

• Harrie

Nog zo een: boterhamzakjes om je voeten IN de schoenen bij niet al te strenge kou en zeker bij regen. Dit ipv dure overschoenen.