He? Ik heb voor mijn Koga Miyata Terra Liner Oval Sporthybride (nieuwwaarde incl accessoires EUR 1400,-) een prima (Koga-Miyata-)fietsverzekering afgesloten gewoon via de fietsenwinkel zelf.
De fiets is gedurende 4 jaar voor de volle 100% (inclusief eventuele niet-Koga-accessoires) tegen diefstal en beschadiging verzekerd. Voorwaarde was inderdaad zo een lelijk lomp AXA SL-9 slot, maar die heb jij al, Tanja. Deze verzekering kostte me EUR 220,- eenmalig. Of je dat te duur vindt, moet je natuurlijk zelf bepalen. Maar mocht mijn fiets gestolen worden als 'ie b.v. 3 jaar en 11 maanden oud is, dan kan ik bij dezelfde fietsenwinkel voor de volle 100% van mijn aankoopbedrag (inclusief de prijsstijgingen die het merk eventueel heeft ondergaan in de loop van de jaren en de kosten van de accessoires) een nieuwe vergelijkbare fiets halen (van hetzelfde merk). Dat klinkt toch goed, lijkt me.
Of zit hier misschien een addertje onder het gras, Pino, waar ik niet van op de hoogte ben?
Inderdaad moet je ook je inboedelverzekering checken en je reisverzekering als je op vakantie gaat. Misschien moet het te verzekeren bedrag worden opgehoogd, nu je een dure fiets hebt en misschien wordt je fiets wel helemaal niet gedekt door je inboedel- of reisverzekering. Zolang je fiets in je schuur staat, valt 'ie mogelijk onder je inboedelverzekering.
Pas op, dat je frame vaak NIET 10 jaar tegen schade gedekt is, als het om een “MTB-hybride” gaat. Omdat mijn fiets een kruising is tussen een racefiets en een mountainbike, gaat men ervan uit, dat 'ie ook voor MTB-doeleinden wordt gebruikt en dus “ruwer” befietst wordt (dat is me tenminste verteld) en dat daarom het frame maar 3 jaar tegen breuk e.d. verzekerd is (dat staat helaas zo in de Koga-garantiebepalingen).