ik ben al een tijdje naar op zoek…
Ze hadden hem geloof ik bij halffords, maar niet meer gezien.
Weet iemand waar hij nog te krijgen is en hoe duur?
Er is nog steeds een partij van deze wielen met cassette of freewiel in omloop maar deze is bijna uitgestorven, de reguliere leveranciers zijn met deze wielen (grimeca) gestopt door problemen aan o.a. lagers. Mocht je deze wielen nog vinden dan betaal je er waarschijnlijk ongeveer 100 euro voor.
Ze zien er leuk uit maar voor minder geld krijg je normale spaakwielen van betere kwalitijd.
ik begrijp het voordeel nogsteeds niet van zo'n wiel zeker niet als we het over de kwaliteit van halfords hebben, ik ben profesioneel bezig met fietsen en uit ervaring weet ik dat het werkelijk ondingen zijn waneer je op zoek bent naar een goed wiel ga dan naar de vakhandel daar kunnen ze alles voor je bestellen. maar ja er hangt een prijskaartje aan dit soort bijzondere wielen. zoals voor alles goedkoop is duurkoop
ik zal daar niet technische over worden maar het gat om een bepaalde stijfheid in het wiel. deze is belangrijk om de schoken op te vangen, vaak wordt er alleen maar gekeken of een wiel mooi is. het is belangrijk dat elk wiel regelmatig op spanning wordt gebracht om deze stijfheid te verkrijgen en te behouden. wanneer je dat niet doet krijg je dus een slag in je wiel. darom is zo'n 3 spaak wiel van deze prijs waardelos.
wanneer je naar wedstrijd wielen gaat zitten er ook gen spaken meer in van RVS maar van staalkabel. zoals bv. je remkabel. daarmee krijg je een nog stijver en lichter wiel.
Zie de halfords liever niet als de proffesionele speciaalzaak waar je heen gaat voor je sportartikelen. Als je je ATB ook als dusdanig gebruikt ga dan naar een LBS. Ja, die zijn inderdaad wat duurder lijkt het, dat is omdat ze betere dingen verkopen. En omdat ze betere service e.d. verschaffen.
Dan die wielen, leuk spul ziet er fraai uit, vooral de drie spaaks wielen van Spengle zijn erg mooi. Maar niet bepaald ideaal. ik weet niet precies hoe jij fietst maar als je af en toe remt of optrekt of zo nu en dan hard door een bocht gaat (en dat doet dus iedereen) dan kan je beter andere wielen kopen. Bedenk dat al het gewicht in draaiende delen op je fiets als het ware dubbel telt, je moet dit gewicht mee naar voren/omhoog nemen maar, wat veel erger is, je moet dit gewicht ook in de draaiende beweging krijgen, waardoor optrekken en afremmen langzamer gaat.
Koop dus liever een normaal setje wielen bij een degelijke fietsenwinkel die verstand van zaken heeft, daar heb je veel meer plezier van.
—————————————————————-
They call me Legion, for we are many….
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?