wat zijn de verschillen tussen stalen en alu wielen??
Stalen wielen (bij voorkeur roestvrij) zijn geschikt voor weer en windfietsen, ze zijn sterk en minder gevoelig voor breuk en slagen dan aluminium, daarentegen zijn ze wel zwaarder dan alu velgen, die dan ook vooral in sportieve fietsen worden toegepast, samen met velgremmen. Het enige nut van alu velgen op een weer en wind fiets is de goedkopere productie van zulke velgen. Voor zwaarder werk zijn ze niet geschikt, behalve sommige (dure) types die er speciaal voor zijn aangepast. Het nut van alu velgen op een fiets met trommelremmen ontgaat mij geheel. Velgremmen met de juiste blokken functioneren prima op alu velgen.
Let bij chroom velgen op, daar zit veel rotzooi tussen, verchromen is een beetje uit de tijd, en wordt steeds meer vervangen door (goedkoop soort) aluminium. Je hebt het dan eigenlijk niet over staal maar over blik. Ook belangrijk: juist bij chroom velgen is het remmen met velgremmen een probleem als het regent. Liever roestvrij staal.
pieter schreef:
>
> Stalen wielen (bij voorkeur roestvrij) zijn geschikt voor
> weer en windfietsen, ze zijn sterk en minder gevoelig voor
> breuk en slagen dan aluminium, daarentegen zijn ze wel
> zwaarder dan alu velgen, die dan ook vooral in sportieve
> fietsen worden toegepast, samen met velgremmen. Het enige nut
> van alu velgen op een weer en wind fiets is de goedkopere
> productie van zulke velgen. Voor zwaarder werk zijn ze niet
> geschikt, behalve sommige (dure) types die er speciaal voor
> zijn aangepast.
MiketheBike :
Ik weet niet wat je hier mee bedoeld, maar stalen velgen zou ik niet willen hebben in een sportieve getinte fiets. Remt een beetje lastig.
Alu geeft meer frictie dan een stalen velg. Plus alu is lichter. Daarom ook vaak in duurdere merkfietsen te vinden met trommelrem of dergelijke.
Het nut van alu velgen op een fiets met trommelremmen ontgaat mij geheel. Velgremmen met de juiste
> blokken functioneren prima op alu velgen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?