technisch probleempje?!

  • martijn

    Ik heb een vraag aan alle technische lezers van dit prikbord,

    mijn fiets heeft namelijke een trapas waarvan ik niet weet hoe ik deze kan

    demonteren, zodat ik hem kan smeren.

    Het is geen ouderwetse as, met een spie, maar een spie loze as, als ik de bouten los draai die aan de crank zitten (in verlengde v/d trap as) zit de as nog steeds moer vast. Ik denk dat ik de grotere ring van ca. 4 cm los moet draaien, die tegen het frame zit, maar dit weet ik niet zerker en vandaar dat ik het hier vraag!

    Als je ervaaring hebt met deze assen, zou je mij dan kunnen vertellen hoe ik deze demonteren kan?

  • mudbiker

    de bout er uit draaien en met een poulie de crank er af draaien,of naar de fietsenmaker gaan.

  • pieter

    Om de spieloze crank van de trapas te halen bestaat de cranktrekker. Als de cranks van de fiets af zijn ligt het aan de constructie hoe de as los te maken. Soms zit die geschroefd en soms ingeslagen. Geschroefde hebben meestal aan de rechterkant (tandwielzijde) linkse schroefdraad, maar niet altijd. Verder kan sprake zijn van een as met vaste of met losse (verstelbare) lagers. Vooral vaste lagers laten zich vaak lastig verwijderen, maar dat is zelden nodig. Als de stofkappen eraf zijn kun je van buitenaf wel wat smeren. Stel je daar niet teveel bij voor. Verstelbare lagers kunnen uit elkaar en dan met kogellagervet gesmeerd worden. Let wel op dat je deze bij het monteren heel nauwkeurig afstelt. Eigenlijk geen werk voor een amateur. Verstelbare lagers zitten vooral op hele goedkope supermarktbarrels, die dan ook veel kapot gaan, maar ook (van een hele andere kwaliteit) op goede racefietsen, omdat vaste lagers toch iets zwaarder lopen.