fietsend naar de olymische spelen

• Reinier

Hallo allemaal,

Volgend jaar ga ik als vrijwilliger mee helpen bij de Olymische Spelen in Athene. Nu is het idee ontstaan om naar athene te gaan fietsen, maar omdat ik niet bekent ben met zulke fietstochten heb ik een aantal vragen:

- Hoeveel km kan je gemiddeld fietsen per dag.

- Er zijn een aantal mensen die mee willen, maar ik wil niet met een te grote groep weg. Wat is te veel? Ik denk op dit moment aan 4 personen. Kan dat?

- ligfiets of een reguliere fiets en waarom?

- zijn er beursen of dergelijke dingen, waar ik heen kan gaan voor overige vragen?

Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven.

Bedankt, Reinier

• legion

- 200 km per dag kan, veel meer lijkt me niet fijn

- Ja dat kan.

- Ik zou voor een reguliere fiets gaan, minder problemen met gewenning, je bent duidelijker in het verkeer en als je eens een nieuwe band moet hebben is die opveral verkrijgbaar…

- De meeste beursen komen na de zomer pas, eind oktober Bike Motion Plus in Utrecht, tijdje daarvoor is er een hele grote beurs in Keulen…

• Judith

Kijk ook eens naar de diverse links op de fietspagina van www.startpagina.nl. Daar staan ook links naar sites van mensen die zelf zo'n flinke tocht hebben afgelegd (misschien niet naar Athene, maar b.v. wel naar Santiago de Compostella). Zij beschrijven daar op hun sites ook heel goed, hoe zij de voorbereiding hebben aangepakt. Vaak kun je ze ook mailen voor vragen.

• ecila

Hoi Reinier,

Leuk idee zeg!

Vraag 1) Ik denk aan ongeveer 100 km. per dag (met bagage) Op vlakke stukken iets meer en in de bergen minder. Kamperen kost mn. 's ochtends iets meer tijd (tent inpakken enzo) maar het is wel erg leuk.

vraag 2) 4 personen is prima. Met meer dan 6 lijkt me niet echt handig maar ja, wie zijn die personen…. maakt best veel verschil. Hoe meer mensen hoe meer discussie over het algemeen.

vraag 3) Ik zou zeggen een reguliere fiets maar wie ben ik? Ik heb nog nooit op een ligfiets gereden. Ik rij zelf op een Koga Terraliner en dat is een prima fiets voor dit soort reizen.

vraag 4) de fietsvakantiebeurs is net geweest. 8 mrt. is de op pad/fietsen rai

Anders even langs de fietsvakantiewinkel (Woerden)

Misschien is dit ook een handige link:

Doe wat je wil met deze info.

Ach, het is maar een mening

Ecila

• De Jan

Hoi,

Ik ben het eens met de mensen die alles hierboven zeggen.

Met het aantal kilometers, is een beetje lastig. Hoe is je conditie, je uithoudingsvermogen en

je herstellingsvermogen? Hoe is de conditie van anderen, enz.? Ik vind 100 km toch wel een minimum, maar om de reis ermee te beginnen, de eerste paar dagen is erg lekker. Je komt rustig in het ritme van elke dag lange afstanden afleggen met bagage. Dan na een paar dagen gewoon proberen om het rustig op te voeren naar minstens 150 km per dag op vlakke gedeelten(heuvels tot 500 meter). Op echte berggedeelten, moet je toch wel zo'n 75 tot 100 km kunnen doen. Je moet je trouwens niet vastleggen op afstanden per dag. Ik zou dus ook niet van te voren een hotel of camping boeken. Want de ene dag zul je heerlijk fietsen en een andere dag gaat het totaal niet. En op die laatste dag moet je gewoon niet forceren. Dus gewoon een kortere afstand maken.

Trouwens, wat wil je naast fietsen op een dag doen? Eerst ‘s ochtends fietsen en halverwege de middag stoppen om zo nog iets te zien van de omgeving? Of van 8 uur ’s ochtends tot 18 uur ‘s avonds? Dat soort dingen moet je ook afwegen. Op vlakke gedeelten rij ik solo +/- 27 km/uur(met bepakking zonder tent) en 25 km/uur(moet volle bepakking). Dat betekent dus dat ik 150 km afleg en dat ik rond 3 uur ’s middags op de bestemming ben. Niet iedereen kan en wil zo rijden, maar ik vind dat een fijne snelheid, waarbij ik nog genoeg zie van de omgeving

Zelf ben ik van mening om met niet meer dan 4 personen deze reis te ondernemen. Tenzij je elkaar goed kent en elkaars capaciteiten overeenkomen.

Ligfiets of gewone fiest? Wat is je route? Veel door de alpen heen, er omheen gaan langs de middelandse zee? Als je recht door de alpen gaan, zou ik een gewone trekkingfiets nemen. Hiermee kom je beter tegen de bergen op en eraf gaan, vind ik het ook wel fijner. Als je erom heen gaat, is ligfiets vrij ideaal. Maar

dat hangt ook wel weer af van degenen die met je meefietsen. Want gewone fiets en ligfiets samen op reis, is volgens mij ook niet alles.

Maak van te voren een goed plan met z'n allen. De verdeling van de bepakking is ook vrij belangrijk. Ga je alleen in hotels/bed & breakfasts/herbergen/pensions??

of ga je ook op de camping staan? Of bijvoorbeeld alleen maar op de camping staan. Niet op een camping staan en zelf niet koken scheelt ook weer wat kilootjes bepakking. Maar de gezelligheid is minstens zo goed en misschien wel beter als je het wel doet.

Ik zou wel naar de op pad/fiets beurs gaan begin maart. Probeer daar informatie te vinden, want die is daar zeer zeker wel te vinden.

we horen het wel als je nog meer vragen hebt,

mrvgr. Jan

• Maarten

Ik ben het met de vorige reacties eens. Kies voor een randonneur of trekking fiets. Ik moet er niet aandenken op een ligfiets af te dalen. Houdt ook om de 10 dagen een dag rust om je kleren te wassen en onderhoud aan je fiets te plegen en even lekker ontspannen (liefst op een dag met mooi weer om aan ee zwembad te luieren) 4 weken achter elkaar fietsen (zeker met meerdere personen) kan ook mentaal zwaar zijn.

Maarten

• Dick Schuurman

Beste Reinier,

Mijn advies: Neem een kijkje op www.wereldfietser.nl en wordt evt. lid. Hier vind je mensen die je kunnen voorzien van de broodnodige informatie en adviezen.

Ga ook naar de Op Pad-beurs op 7, 8 of 9 maart, waar zo ongeveer alles op het gebied van uitrustig voor dit soort fietstochten te zien zal zijn.

Gelukkig heb je nog ruim tijd om je goed voor te bereiden, wat echt nodig is voor een dergelijke tocht, en een goede reisfiets uit te zoeken dan wel te laten maken.

Neem eens een kijkje op de volgende sites: www.sneltweewielers.nl (Snel), www.fietsplezier.com (Mees), www.re-cycle.nl (Avaghon en Villiger), www.vittorio.nl (Vittorio), www.santos-bikes.nl (Santos) en dit lijstje is bij lange na niet compleet…….

En tenslotte: Voor je richting Athene vertrekt zou ik toch eerst een fietsvakantie van een paar weken proberen,bij voorkeur met dezelfde mensen waarmee je naar Athene gaat. Heb je gelijk ook een antwoord op je vraag hoeveel kilometer je per dag kunt (of wil) fietsen met volle bepakking en of/hoe het klikt in de groep.

Veel succes!

• reinier

Hallo allemaal,

Ik wil iedereen even bedanken voor alle reacties. Als ik in de toekomst meer vragen heb dan horen jullie het wel.

Bedankt, Reinier

• Ilse

Hoi Reinier,

Ik ben zelf nog een beginnende fietser. Misschien een tip: ga de eerste dagen nie te hard van stapel. Voor mij is 70 km meer dan genoeg de eerste drie dagen. Ik ben dan nog op zoek naar mijn regelmaat van kamperen, fietsen, pauzes ed. Vergt ook z'n nodige energie. Verder merkte ik dat als ik te hard van stapel ga, mijn lijf na drie dagen niks meer wil.

Als je met meerdere gaat, zorg dan dat je niet 24 uur per dag 7 dagen in de week op elkaars lip zit. Neem ook je tijd om je af te zonderen (met een boek, even in je van de groep verwijderd zijn). Ik word zelf anders knettergek van de anderen en mezelf.

En vooral: genieten van je reis ipv op de bestemming gericht zijn!

Succes,

groeten,

ilse