Beginnen met fietsen

• Tosbaga

ja ja ik wil ook gaan fietsen, ik kan het al wel maar wil nu intensief gaan fietsen. Het goede voornemen van iets aan m'n conditie doen is al deels bereikt. Ik had vroeger een hekel aan fietsen, maar als ik nu in de sportschool op de fiets zit wil er niet af. Omdat ik 's morgens wil gaan fietsen ben ik al zo rond aan het kijken voor een leuk mtbtje, heb er een gezien van target leuk ding om te beginnen denk ik zo. Alleen zijn er dingen waar van jullie zeggen van daar moet je opletten??

• legion

Wat is je budget?

Je hebt het over een target, zal wel niet al te hoog zijn (target is ook geen ideaal merk trouwens) bij een beperkt budget blijf je beter uit de buurt van achtervering en schijfremmen.

• Maarten

Het belangrijkste is regelmaat. Beter 3 á 4 ker in de week een afstand van 40 á 50 km dan één keer 100km of meer. Op een gewone wegfiets kom je gauwer tot fietsen dan op een atb (ligt er wel aan war je woont). Misschien kun je woon- werkverkeer combineren met fietsen (doe ikzelf ook). Begin met een eenvoudige fiets, als het bevalt kun je naar wat beters uitkijken.

Succes

Maarten

• Tosbaga

Mijn budget is inderdaad niet ruim, het studenten budget is over het algemeen heel laag. Ik zit rond €300, het is een basis fiets, ik wil eerst eens kijken of ik de regelmaat erin krijg, het zou natuurlijk zonde zijn van m'n geld om een dure fiets te kopen en deze vervolgens in de schuur te laten staan. Ik wil eerst kijken of het ieder ochtend lukt, daarna ga ik kijken of ik het kan afwisselen met lopen. Omdat ik genetisch een hoog vet percentage heb, is het voor mij vooral fietsen op hartslag. Het plan is dus om ‘s morgens 30-60 min te fietsen. Dan heb ik straks een mooi ritme, en ben ik genoodzaakt een stevig ontbijt te nemen. Ik sla het ontbijt altijd over omdat ik niet zo’n trek heb, maar omdat ik nu dus vastbesloten ben om echt iets aan m'n conditie te doen, heb ik ook m'n eet patroon gewijzigd, behalve dan het ontbijt.

mzzl

• legion

Dan kan je best uitkijken naar een degelijk tweedehands fietsje…

• Ruud

Denk ook aan het onderhoud van je fiets. De suggestie van Maarten vind ik goed. Maar woon/werk verkeer doe je in weer en wind (goed voor je conditie) Dan heb je met zo'n 21 versnellingen fiets veel onderhoud. Een atb fiets dan alleen maar onnodig zwaar.