Waarde racefiets

• Marco

Hallo,

ik heb een racefiets te koop aangeboden gekregen. Precieze specificaties zijn hier niet van belang, maar wat ik graag van een deskundige zou willen weten:

De fiets is ca. 7 jaar oud en heeft zo'n 6000 km ‘gelopen’. Wat zijn de specifieke technische punten waar je op moet letten bij het op waarde schatten van zo'n 2ehands?

Alvast bedankt,

Marco

• MiketheBike

Voor de waarde moet je weten de onderdelen, merk stuurpen en zadelpen. Wielen met velgen, staat van de onderdelengroep en het merk.

Dus als je meer info geeft, hoe duidelijker wij ook kunnen zijn.

Verder is het ook een iets van wat een gek er voor geeft.

MiketheBike

En een speciale fiets zal meer waarde hebben als een doorsnee Batavus of Giant.

• Marco

Het gaat om een Koga Roadwinner (alu-carbon frame), 7 a 8 jaar oud, Shimano Ultegra afgemonteerd.

Maar zoals je waarschijnlijk wel begrijpt moet ik de bewuste fiets nog met eigen ogen gaan zien, en heb ik alleen in hoofdlijnen een beschrijving.

Wellicht heeft een ervaringsdeskundige tips die nog van nut kunnen zijn bij het beoordelen van zo'n exemplaar.

• MiketheBike

Ik ben tamelijk ervaren, maar de staat en de betreffende onderdelen maken de prijs.

Zomaar een prijs noemen slaat nergens op, kan je er anders een foto van nemen.

En de onderdelen opschrijven?

MiketheBike

• arne

Het is waar wat Mikethebike zegt maar ik heb er nog wat bij. Ik heb zelf ook een koga roadwinner gehad (alu-carbon). Het probleem bij deze fietsen is dat de carbon verlijmd is met het aluminium. Na zo'n periode van 6 jaar wordt deze verbinding slap. DUS je fiets wordt zo slap als een vaatdoek. Ik heb toen wel een nieuw frame van koga gehad maar ik zou er niet op rekenen.

De stijfheid van je frame kan je testen door stuur en zadel vast te pakken en dan met je voet op de strapas te drukken.

• MiketheBike

Die stijfheid kan je niet vergelijken met het slapper worden van een fiets.

Als je een hele zware jongen bent, dus maw veel kracht in de voeten/benen dan kan elke fiets bewegen.

Ik rijdt op een Cadex oa, en da's niet een van de meest stijve fietsen, maar voldoende stijf voor toerritten of trainingen.

Lengte en hoogte spelen ook mee, net als het materiaal.

Garantie is vaak en enkel alleen voor de eerste eigenaar of je moet de orginele aankoopnota kunnen overhandigen.

Het loslaten van alu en carbon kwam vaak voor bij de eerste Cadex serie's, maar van Koga heb ik het nog niet vernomen. Misschien is die uitval wel heel erg gering.

Cadex, Specialized Allez Carbon, en Trek's zijn vaak verlijmd, maar geven weinig problemen zolang je onder de vermoeidheidsgrens blijft, en dat zal bij een toerder of recreant wel meevallen.

MiketheBike

• Marco

Arne en Mike, alvast bedankt voor de tips!