Terugkerend euvel met Altra Navigator fiets

• Dan Verheijen

Ik heb voor mijn twee zonen vorig jaar twee Altra Navigators gekocht.

Bij beide zonen brak na ongeveer 3 weken de beugel van de achterrem af.

(zit om het frame en zorgt ervoor dat de remnaaf blijft zitten)

Een van mijn zoons is daarbij hard gevallen.

De beugels zijn netjes gerepareerd maar een paar weken later brak de beugel bij een van mijn zoons weer. Weer werd de beugel netjes gerepareerd. Nu is deze beugel gisteren weer gebroken (3e keer in 7 maanden).

Is er iemand die dit probleem herkent of zelf meegemaakt heeft?

Het lijkt mij sterk dat ik dat probleem alleen heb.

• pieter

De beugel die aan het frame zit bij een naafrem, wordt heel zwaar belast. Vooral als het ding niet goed om de achtervork past kan zo een ding breken en voor gevaarlijke situaties zorgen. Zorgen voor een goed passende beugel, die niet teveel hoeft te worden verbogen voor de pasvorm. Op de buigplekken kan een beugel ook verzwakken.

• bicycletracks

Naar mij mening is het een ondeugdelijk ontwerp.

Er ligt natuurlijk wel een stuk verantwoording bij de fabrikant om

een veilige fiets op de markt te brengen.

Als ik jou w verhaal lees is dit echt niet het geval.

Wat zegt de fabrikant? 3 keer is ……………?

• SNORKEL

In de meeste moderne fietsen zitten tegenwoordig shimano remnaven.

Vaak als ik in het verleden dit soort reparaties had bleek dat de meestal jeugdige berijders vaak slippen met hun rem.

Dit is eenvoudig te controleren aan de achterband,let op kale plekken,of waar het profiel abnormaal meer is afgesleten dan op andere punten van de band.

Als dit niet het geval is,dan kan je inderdaad spreken van een ondeugelijk product,vermeld anders even het merk.

• legion

Ook als er wordt geslipt moet dit gewoon heel blijven, het kan echt voor vervelende en gevaarlijke situaties zorgen. Heb zelf onlangs hetzelfde gehad met mijn fiets (maar er zijn weinig onderdelen op mijn stadsfiets die nog niet gebroken zijn…)

• martin

op de Altra Navigator zit een rollerbrake (trommelrem) gemonteerd van simano.

deze rem is al op beproefd op alle A-merk fietsen en functioneerd normaal ook bijzonder goed. afhankelijk van het productiejaar zit deze ook aan de voorkant anders de V- brake (remblokjes). zonder dat ik een beschuldige vinger naar iemand wil wijzen, is het uitermate belangrijk dat er met beide remmen tegelijk geremd wordt. het is zelfs zo dat 2/3 van de remvertraging van de voorrem komt.

wanneer er alleen of voornamelijk hard met de achterrem alleen geremd wordt komt daar zo'n enorme kracht op te staan dat de bandageband kan afbreken.

natuurlijk kan deze vervangen worden door een exemplaar van RVS staal.

maar als er niet goed gebruik gemaakt wordt van beide remmen bestaat de mogelijkheid in het ergste geval dat de liggende achtervork (deze is ook van aluminium) doorbuigd.

• pieter

dit euvel komt opvallend vaak voor bij Union fietsen met terugtraprem. Ik denk dat deze Altra weleens bij Union gemaakt kan zijn. Er bestaat geen fietsenfabriek met de naam Altra. frame, bandage en rem passen kennelijk niet goed bij elkaar.

Het maakt niet zoveel uit of er een terugtrap, roller of trommelrem aan hangt.

zo een ding behoort niet af te breken.

• pieter

Ik vind dat het niet uit mag maken hoe hard er wordt geremd, een noodstop moet altijd kunnen zonder iets anders te beschadigen dan alleen de buitenband. Zo een essentieel onderdeel als die bandage mag beslist niet kapot gaan.

Je kan van een gebruiker niet eisen dat die de remmen doseert. Het is ook van het grootste belang dat met name de voorrem niet kan blokkeren. Een blokkerend achterwiel is eigenlijk wel inherent aan een noodstop.

Die Unions gaan om een serie huurfietsen van een paar jaar terug. Dar komt dit euvel steeds terug, soms meermalen op dezelfde fiets. Die Altra komt misschien uit die zelfde bouwserie.

• martin

pieter,

met twee stellingen ben ik het eens. Union rommelde wel eens (daarom zijn ze ook op hun bek gegaan) en je moet ten alle tijden een nootstop kunnen maken.

Deze Altra Navigator is een fiets de bij Sparta vandaan komt en je bent toch wel met me eens dat dit een A-fabrikant is.

ik probeerde niet het merk altra te beschermen of iemand de schult te geven maar ik probeerde uit te leggen wat misschien de oorzaak kan zijn. we beginnen met het verschil in afstellen van de remgrepen. bij de trommel remmen sachs. sa enz.

zijn we gewend dat we een kleine vrijeslag hebben en de remgreep niet meer dan +/- 3cm kunnen inknijpen. bij de rollerbrack is dit anders we stellen deze af met een vrije slag van +/- 1cm en als je +/- 2 doortrekt zit je al op het volledige remvermogen. wanneer je met kracht toch nog aan de remgreep trekt kan je hem zeker nog een paar cm doortreken. alleen gebeurt er dan niets meer (om blokkeren tegen te gaan) er zijn mensen OOK vakgenoten die de remmen te sterk afstellen net als bij de trommelrem, dus dat de remgreep niet verder dan de helft komt. daarmee berijk je dat er elke keer dat er geremd wordt heel veel kracht op de bandage uitgeoefend word. dit zou normaal moeten houden en niet wegscheuren. op een stalen frame met een goed passende bandage (daar gaan ze ook vaak de fout in, de juiste maat) en een juiste montage is dit bijna een geheel. bij de Altra Navigator zit er tussen de bandage en de ALUMINIUM achtervork een strookje rubber / kunstof om beschadiging te verkomen, alluminium is zachter dan staal en diend dan ook beschermd te worden.

het is dus mijns inziens belangrijk om de remen goed maar zeker niet te scherp af te stellen en met beide wielen te remmen. ook is het de taak van de verkoper om goed uitteleggen wat voor remmen er op een fiets zitten en hoe te gebrijken.

de moderne fiets is niet meer wat het vroeger was het lijkt nog allemaal het zelfde maar er is heel veel vranderd.

nogmaals het is niet aan mij om kritiek te leveren mar ik probeer een mogelijke verklaring te geven. want als ik gelijk heb kan er waarschijnlijk in no time weer een bandage op. dan een van RVS kan het niet meer breken. maar moet het aluminium de krachten opvangen.

groetjes Martin

• martin

pieter,

met twee stellingen ben ik het eens. Union rommelde wel eens (daarom zijn ze ook op hun bek gegaan) en je moet ten alle tijden een nootstop kunnen maken.

Deze Altra Navigator is een fiets de bij Sparta vandaan komt en je bent toch wel met me eens dat dit een A-fabrikant is.

ik probeerde niet het merk altra te beschermen of iemand de schult te geven maar ik probeerde uit te leggen wat misschien de oorzaak kan zijn. we beginnen met het verschil in afstellen van de remgrepen. bij de trommel remmen sachs. sa enz.

zijn we gewend dat we een kleine vrijeslag hebben en de remgreep niet meer dan +/- 3cm kunnen inknijpen. bij de rollerbrack is dit anders we stellen deze af met een vrije slag van +/- 1cm en als je +/- 2 doortrekt zit je al op het volledige remvermogen. wanneer je met kracht toch nog aan de remgreep trekt kan je hem zeker nog een paar cm doortreken. alleen gebeurt er dan niets meer (om blokkeren tegen te gaan) er zijn mensen OOK vakgenoten die de remmen te sterk afstellen net als bij de trommelrem, dus dat de remgreep niet verder dan de helft komt. daarmee berijk je dat er elke keer dat er geremd wordt heel veel kracht op de bandage uitgeoefend word. dit zou normaal moeten houden en niet wegscheuren. op een stalen frame met een goed passende bandage (daar gaan ze ook vaak de fout in, de juiste maat) en een juiste montage is dit bijna een geheel. bij de Altra Navigator zit er tussen de bandage en de ALUMINIUM achtervork een strookje rubber / kunstof om beschadiging te verkomen, alluminium is zachter dan staal en diend dan ook beschermd te worden.

het is dus mijns inziens belangrijk om de remen goed maar zeker niet te scherp af te stellen en met beide wielen te remmen. ook is het de taak van de verkoper om goed uitteleggen wat voor remmen er op een fiets zitten en hoe te gebrijken.

de moderne fiets is niet meer wat het vroeger was het lijkt nog allemaal het zelfde maar er is heel veel vranderd.

nogmaals het is niet aan mij om kritiek te leveren mar ik probeer een mogelijke verklaring te geven. want als ik gelijk heb kan er waarschijnlijk in no time weer een bandage op. dan een van RVS kan het niet meer breken. maar moet het aluminium de krachten opvangen.

groetjes Martinpieter schreef:

>

> Ik vind dat het niet uit mag maken hoe hard er wordt geremd,

> een noodstop moet altijd kunnen zonder iets anders te

> beschadigen dan alleen de buitenband. Zo een essentieel

> onderdeel als die bandage mag beslist niet kapot gaan.

> Je kan van een gebruiker niet eisen dat die de remmen

> doseert. Het is ook van het grootste belang dat met name de

> voorrem niet kan blokkeren. Een blokkerend achterwiel is

> eigenlijk wel inherent aan een noodstop.

> Die Unions gaan om een serie huurfietsen van een paar jaar

> terug. Dar komt dit euvel steeds terug, soms meermalen op

> dezelfde fiets. Die Altra komt misschien uit die zelfde

> bouwserie.