Dames- versus herenfiets

  • Jan

    Mijn vrouw is aan een nieuwe fiets toe. Nu hebben wij gehoord dat je ook als vrouw op een herenfiets (met de juiste framehoogte!) beter vooruit komt dan op een vergelijkbare damesfiets.

    Weet iemand daar meer over?

    Biedt een damesfiets voor een vrouw nog andere voordelen dan de mogelijkheid om met een jurk aan te fietsen (wat bij ons niet de bedoeling is)?

    Wij houden van recreatief fietsen, ook grotere afstanden. Daarbij zijn zowel comfort als efficiëntie belangrijk.

    Alle tips zijn welkom.

  • Pino

    Het diamantframe van een herenfiets is een geniale uitvinding, waarin twee wielen, zadel, trapstel en stuur op een tamelijk optimale manier worden verbonden.

    Afwijkingen hiervan, zoals bij damesframes, leiden tot ofwel lagere stevigheid, ofwel hoger gewicht.

    Lagere stabiliteit zal bij onbelast, rustig gebruik niet tot uiting komen. Wel bij fietsen met bepakking en hogere snelgheden bergaf (bijvoorbeeld). Dit zal zich soms kunnen uiten in een zoekerig, minder stabiel stuurgedrag.

  • pieter

    Theorie: bij een damesframe gaat meer energie verloren door het buigen van het frame dan bij een herenframe; het rendement van een damesfiets is dus in principe lager dan van een herenfiets. Vandaar dat nooit wedstrijden worden gefietst op damesframes. Het kan secondes schelen.

    Het herenframe bestaat uit driehoeken: de sterkste vorm die er is.

    Let op: ik heb weleens een ongeluk zien gebeuren waarbij een moeder (versnellingenfiets) met haar zoon (geen versnellingen) van fiets had gewisseld, en bij het weer afstappen (bij nog rijdende fiets) niet bedacht was op de stang, de fiets omduwde, en midden op een, normaal heel drukke, (maar op dat moment toevallig eventjes niet), verkeersweg (Rijksstraatweg in Wassenaar) terecht kwam. Ze kwam gelukkig met de schrik vrij en kon haar weg weer vervolgen.

  • Pino

    “Theorie: bij een damesframe gaat meer energie verloren door het buigen van het frame dan bij een herenframe; het rendement van een damesfiets is dus in principe lager dan van een herenfiets. Vandaar dat nooit wedstrijden worden gefietst op damesframes. Het kan secondes schelen.”

    Rendement verhaal is inderdaad alleen theorie. In de praktijk is het nooit gemeten. De praktijk van wedstrijden is geen bewijs.

    Zie ook: Bontrager-rants (via Google).

  • martin

    voordeel van een damesfiets is wel dat je in een drukke stad gemakelijk op en afstapt. bij de stadsfietsen is de tandwiel verhouding vaak iets anders zodat de damesfiets iets lichter trapt.

    daarbij koop je een fiets vaak voor een langetijd 10 jaar.

    ( geen idee maar mischien kinderzitjes in de toekomst) dan is een damesframe wel erg prettig. koop in ieder geval een fiets die lekker fiets en maak ook een proefrit. en je hebt geluk de fietsrai komt er aan nog een paar nachtjes slapen.

    bereken ook voor welk doel je de fiets het meest gebruikt en stem daar het type fiets op af. (als je alleen in de vakantie in de bergen rijd maar 10 maanden met boodschapen dan zou ik daar goed over na denken.)