reis naar athene, welke merken wel of juist niet

• reinier

Dag allemaal,

Inmiddels ben ik begonnen met de voorbereiding voor de fietstocht richting Athene. Maar aangezien ik helemaal geen verstand van fietsmerken heb zou ik graag jullie mening hier over willen horen.

- Waar moet ik op letten?

- Welke merken zijn absoluut niet geschikt voor zulke tochten en welke juist wel?

- Prijsverschillen zijn groot, is het kwaliteitsverschil daardoor ook zo groot?

- Ik wil best wel wat voor een fiets neer leggen, maar aan wat voor prijs moet ik mininaal denken als ik een fiets koop?

Bedankt voor jullie reacties, Reinier

• legion

Hoe neem je je bagage mee, gewoon op dragers op de fiets, op een karretje of heb je een volgauto of iets wat er op lijkt geregeld?

• reinier

Nee ik heb geen volg auto. Bovendien moet ik mij nog laten informeren over het voordeel van dragers of karretje (tips?)

bedankt voor je reactie, reinier

• Ruud

Fietskeuze, athenereis,

Zelf heb ik al enkele jaren een Giant Expedition en dat bevalt me erg goed. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Kijk eens in de tijdschriften Fiets en Op pad.

Een ding wat voor mij belangrijk was;l et er op dat je fiets gerepareerd kan worden in het buitenland dus niet teveel geavanceerde dingen. Voorbeeld: geen oliedruk remmen maar cantilever blokken. Ik heb zelf altijd mijn fiets bepakt en geen aanhanger gebruikt.

• De Jan

Hoi,

Ik heb alleen met bepakte fiets gereden. Zo'n karretje lijkt me persoonlijk niks, hoewel ik er geen ervaring mee heb. Dus daarover geen advies.

Maar hoeveel wil je aan een fiets uitgeven als je een nieuwe koopt, 1200 euro

of bijvoorbeeld 2000 euro….Of gewoon een goeie fiets voor een leuke prijs…..

Wat ga je voor de rest met die fiets doen buiten de vakantie??????

Neem je een karretje of niet???? Neem je een karretje, dan hoef je volgens mij niet speciaal een trekkingfiets te nemen. Maar wel een fiets met goeie remmen, die je sowiezo wel nodig hebt.

Dus bekijk eerst/test eerst of je een karretje neemt of niet. Ga daarna uit van een fiets en een budget. Als je een leuke fiets ziet, kun je die natuurlijk ook nog aanpassen. En eventueel vragen stellen hiero.

Een aantal voorbeelden van goeie trekkingfietsen in verschillende prijsklasses:

1750 Euro - Koga Miyata Randonneur

1400 Euro - Gazelle Formula Trekking

1150 Euro - Giant Expedition

Als gewone fiets, vind ik de Gazelle Geneve MET Verende voorvork&schijfremmen

1200 euro…..een zeer mooie fiets, voor een leuk prijsje.

Dit zijn adviesprijzen…..via www.fietsophetnet.nl kun je de gazelle en giant goedkoper krijgen.

Groeten Jan.

• Dick Schuurman

Als je met bepakking op de fiets naar Athene denkt te gaan is het aan te raden een echt goede zaak te vinden die je in ieder geval op een passende en voor jou comfortabele fiets zet! Nederland - Athene is niet even een blokje om!

Voorbeelden van dit soort zaken: Snel in Utrecht, van Herwerden in Voorburg, fa Fietsplezier in Amsterdam, Vittorio in Heerhugowaard, Re-Cycle in Wageningen en dit lijstje is nog niet echt compleet…

Wil je hen allemaal, met hun fietsen, bij elkaar zien ga dan volgend weekend naar de Op Pad beurs in de RAI.

Wat belangrijk is naast een passende fiets: het frame moet sterk zijn, met sterke wielen, in het achterwiel bij voorkeur 40 of zelfs 48 spaken, hij moet goede dragers hebben en een degelijke aandrijfgroep, bracketas en naven. Mijn suggestie is minimaal Shimano LX of XT. (maar een ketting van SRAM of Rohloff…!)

Een opmerking over remmen: de koudwatervrees die sommigen nog hebben voor V-brakes of hydraulische velgremmen (GEEN schijfremmen, schijven zijn erg kwetsbaar!) is niet echt gegrond als je in Europa (ook voormalig oostblok), Noord-Amerika of Australie fietst. Daar is alles te repareren of te vervangen wat hier ook gangbaar is.

In Afrika, Zuid-Amerika en Azie kan dat lastig worden….

Een laatste opmerking en goede raad: kijk eens op www.wereldfietser.nl nog betere raad: wordt lid!

• Dick Schuurman

Nog een (verlate) opmerking. Een bagagekarretje lijkt me geen goed idee!

Je zal toch onderweg naar Athene hier en daar een hellinkje tegenkomen. Stel je voor: heuvel- of bergaf, zeg zo'n 10% dalen met een flinke snelheid en af en toe flink in de remmen….. met een ONGEREMD KARRETJE MET PAKWEG 30 KG achter je! Nou ja, achter je, dat hoop je dan maar….. Eis in ieder geval een gratis helm bij die kar!

• Pino

80 km met een BOB met 20kg is geen enkel probleem (ervaring), liever dan met tassen.

Als je 30kg meehebt ben je die berg toch al niet opgekomen, dus een theoretisch geval.