kilometerteller

  • willem

    Ik heb een ouderwetse kilometerteller op de fiets, zo een met een wieltje tegen de voorband. Het merk is moeilijk te ontcijferen: IK of IKV of … Op de beugel,waarmee hij om de stuurstand is gemonteerd staat axa. Nu draait het binnenwerk van de teller rond in het alumunium koker. Hoe zet ik dit vast of staat er ergens op internet een beschrijving van dit antieke kleinood?

    willem

  • Tommy

    volgens mij is het SIKU. Verder kan ik je niet helpen.

    Tommy

  • Jeroen

    Heerlijk knutselverhaal.

    Voorzichtig de zaak uit elkaar halen zou ik zeggen. Dat moet mogelijk zijn.

    Leuk is dan, dat je kunt zien hoe dingen werken.

    Ik deed dat wel bij mijn auto vroeger, het instrumentenpaneel eruit halen .

    Met een elektromotor uit een cassettespeler, maakte ik een constructie om de kilometerstand weer op de juiste stand te zetten van het nieuwe paneel.

    Maar goed, dit terzijde.

    Misschien zitten zaken geklemd ipv geschroefd en zal je een buigtangetje oid moeten gebruiken.

    Als iets los zit, kun je het wellicht ook weer vastzetten is mijn wetenschappelijke theorie. ;)

    Bedenk van te voren, het kan mislukken, maar dat verdriet zal je wel te boven kunnen komen, neem ik aan.

    Kwestie van wikken en wegen.

    Met groet en succes,

    Jeroen.

  • Martin E. van Doornik

    Het merk is IKU, ik heb al 20 jaar zo'n ding op mijn fiets gehad. Toen het mechanisme onder de wijzerplaat (met km's en miles erop!) het begaf, is IKU nu niet meer verkrijgbaar en nu zit er een Speedmaster fietscomputer op. Ik mis het schommelende wijzertje wel erg….

  • frank

    Dag Willem, ik heb ook zo'n teller met hetzelfde probleem. Oplossing is teller strak in de beugel trekken en de moer goed aandraaien. Als je een 2e moer hebt kun je die gezamenlijk tegen de tellerkast vast zetten. Verder heb ik er maar een elastiek omgegooid. Lijkt nergens op, maar het zit verder wel stabiel. Ik gebruik de teller al sinds 1981! Dit is het laatste jaar, dan staat ‘ie op de drempel van 100.000 km! Maar niet getreurd, ik heb nog een ’nieuwe' in de kast liggen. Een Oost-Duits exemplaar compleet met handleiding nota bene! Vooruitziende blik van mij in 1990, 15 jaar na aanschaf in gebruik te nemen. Grootste probleem is de verkrijgbaarheid van wieltjes en kabels, maar zo lang die gaat, gaat 'ie.

  • Govert Vervaart

    Hallo,

    Al heel lang ben ik op zoek naar 1 of 2 ‘oldtimer’ mechanische fiets-km.teller(s). Liefs nieuw of anders nog in goed bruikbare conditie, als vervanging van mijn nog in gebruik zijnde zelfde tellers, waarvan af en toe het kabeltje 't begeeft en wat dan steeds moeilijker te repareren valt.

    De maten zijn : doorsnee klok +/- 8cm. of 5 cm., lengte kabel +/- 50 cm., kunstof wieltje op de band. Merk IKU ( mag ujiteraard eventueel ook 'n ander goed merk zijn ).

    Ben benieuwd, of er nog iemand hier op deze aarde rond loopt, die mij hierbij verder kan helpen ! Zou ik wel erg aardig vinden !

    Met vr.gr.

    G. Vervaart.