Spartamet met motortje

  • opnieuw beginnen

    Sedert maandag “rijd” ik op deze Sparta met (problemen).

    Bij Stoplichten (nee geen verkeerslichten) lange tijd stationair draaien verzuipt de motor, weet ik sinds vanmorgen. Ik heb dit te horen gekregen van de Spartametshop.

    Lange tijd stationair draaien en daarna weer starten lukt niet. Tijdens het wachten “spelen”met de gashandel.

    Maar ja, het is maar de vraag, hoe vaak je moet “spelen” met die gashandel.

    Bloednerveus word ik er van. Stinken, dat het ding gaat doen. Milieuonvriendelijk, kan eigenlijk niet meer met het Kyotoverdrag.

    Slaat hij af en is de motor verzopen, dan duurt het toch wel een tijd, langzaam en moeizaam trappen, voordat de motor weer aangezet kan worden.

    Gistermorgen, kreeg ik de motor niet uit, ook niet nadat ik het benzinekraantje dicht gedraaid had.

    Ik rijd per dag 27 km. De Erasmusbrug op gaat nog net. De route naar beneden, dan maakt de motor overuren.

    De remmen zijn niet sterk.

    Kortom ik ben een stuk gefrustreerder dan aan het begin van deze week, toen ik er voor de eerste keer op reed.

    Hij is vandaag weer voor onderhoud bij de fietsenmaker.

  • Bikeboy

    Als het een Sparta is dan is het een gebruikte. Als het een gebruikte is moet je hem weg brengen en goed schoon laten maken en een service beurt laten geven.

    Belangrijk is natuurlijk het onderhoud, alles heeft onderhoud nodig.

    De fout die heel vaak gemaakt wordt!! de fiets of spartamet pas weg brengen als het kapot is of niet goed meer rijdt terwijl we de auto wel netjes onderhouden, en dat mag dan nog heel veel kosten ook. voor de prijs van een servicebeurt van je auto koop je al een prachtige fiets waar je 10 jaar me doet.

    succes

    Bikeboy

  • henri

    en dat is weer heel waar

  • opnieuw beginnen

    De tweedehands spartamet is vorige week vrijdagavond bij mij thuis afgeleverd door de fietsenmaker.

    De eerste dag dat ik er op reed was afgelopen maandag Deze dag was de fietsenmaker gesloten.

    De tweede dag dat ik er op reed was afgelopen dinsdag. 's Middags sloeg het ding weer af en de fietsenmaker is mij op komen halen in een busje.

    Gisteren heb ik gereden op het laatste model Sparta, met elektrische ondersteuning. Deze sparta kost bijna € 2000,–.

    Gisteren is ook het brommertje nog eens goed nagekeken.

    Gisteravond ontdekte ik, dat het brommertje het best rijd, wanneer het benzinekraantje niet volledig op stand open gezet wordt,(90 graden verticaal) maar nog maar net open.(stand 60 graden horizontaal) Soepel rijdt het dan. Slaat niet meer spontaan af. Rustiger motortje.

    Ik was gisteren er na aan toe om een nieuwe te kopen, maar ik blijf nu maar rijden.

    groet

    Opnieuw Beginnen.

  • Bikeboy

    Veel succes

    bikeboy

  • Naomi

    hey mensen,

    ik heb een spartamet, die is volgens mij ook best al heel wat jaartjes oud. ik had hem ongeveer een half jaar stil staan, en daarna wilde ik er weer mee rijden, maar hij startte niet. dus ik heb ff de cabarateur doorgespoten met een compressor. en daarna deed hij het weer prima. naja, ik reed er steeds kleine stukjes mee, maximaal 5 kilometer per keer. en dat werkte prima. tot ik er eergister iets verder mee wilde, en dat ging de eerste paar kilometers prima. dat hij op een gegeven moment begon te sputteren, en af sloeg. dus ik probeerde hem opnieuw te starten, en toen deed ie het weer heel even, iets van 5 seconden, en dan begon ie weer te sputteren, en sloeg ie weer af. ik snap niet wat het probleem, hij krijg gewoon benzine, gemixt met 2 takt olie. zoals ik altijd al deed. kan zo'n motortje overhit raken? en dat ie daardoor afslaat na een tijdje? zo ja wat kan ik er aan doen? ik hoop op reacties!

    groetjes Naomi

  • Libertyman

    Naomi,

    Er is een Spartametforum waar problemen zoals de jouwe al vaak zijn besproken. Na het lezen van veel berichten, ben ik tot de conclusie gekomen dat in 99% van de gevallen waarin het motortje van een Spartamet/Saxonette/Hercules problemen heeft, de carburateur de schuldige is. Hij is dan vuil. Demonteren en doorblazen met een compressor helpt lang niet altijd.

    Een kennis van mij demonteert de carburateur, stopt hem een tijdje in een bak met warm water waarin bijvoorbeeld Blue wonder of Dasty of een andere ontvetter is opgelost. Er komt dan vaak vies wit spul uit allerlei hoekjes en gaatjes binnenin de carburateur. Hierna afspoelen onder de kraan en daarna gaat de carburateur in een ultrasone reiniger waarin warm water en een speciaal schoonmaakmiddel zit. Vettigheid komt er dan niet meer uit, maar je ziet wel fijne grijze smurrie uit de carburateur komen. Na 20 tot 30 minuten weer afspoelen onder de kraan en daarna droogblazen met een compressor. Na montage rijdt zijn Spartamet weer probleemloos. Vergeet ook niet om van tijd tot tijd te controleren of de uitlaat niet verstopt zit en af en toe een nieuw luchtfilter en een nieuwe bougie kunnen ook geen kwaad.

    Anderen demonteren de carburateur, laten hem minstens 24 uur in spiritus weken, verwijderen daarna het venturipijpje, raggen dit door, blazen hierna de boel schoon en na montage van dit pijpje en de carburateur draait het motortje weer goed.

  • Konrad

    Ik heb en spartamet maar als ik gas geef doet die nieks wat kan dat zijn