Naafdynamo

  • Luc

    Heb onlangs een nieuwe fiets gekocht met naafdynamo, bij het draaien aan het wiel met de hand, zie ik dat het wiel redelijk snel stopt. Als ik het wiel uitneem en met de vingers draai aan de as van het wiel, dan voel ik een weerstand, in feite moet men stevig draaien met de 2 handen. Ook voel je dat de as in trapjes draait.

    Volgens mijn fietshersteller is dit normaal, in de naafdynamo zitten magneten en bij sneller draaien van het wiel openen die magneten zich en gaat het wiel lichter draaien. Weet iemand daar meer over, is dit zo dat bij stilstand het wiel stroef draait en makkelijker gaat draaien bij hogere snelheid?

  • jeroen

    Als je in je auto de lichten aandoet en de achterruitverwarming en de airco, dan zakt het toerental van de motor. De dynamo moet dan harder werken en draait zwaarder. Dit noemt men inductie, bij mijn weten.

    Over het “openen” van magneten: Dit lijkt mij klets. Als het wiel sneller draait zul je de schokjes niet meer voelen.

    Ik denk dan meer aan een vliegwiel-effect, door het snel draaiende wiel.

    Magnetisme is een kracht. Je zult dus altijd enig energieverlies hebben met een naafdynamo.

    Hoeveel dit is weet ik niet, maar het lijkt me verwaarloosbaar tenzij je 2000 Watt wilt trekken voor de strijkbout uit die dynamo.

  • Hans

    volgens mij is dat altijd zo

    Als je de fiets ophang en het wiel langzaam laat draaien knippert de koplamp

    bij sneller draaien gaat hij goed branden

    gezien bij fietsenmaker en toen uitleg gevraagd

    Hans

  • lowikfan

    En daarom vind ik het raar dat fabrikanten een naafdynamo monteren in een hybride fiets. Alhoewel, ik ken een paar wielrenners die zo'n ding hebben laten monteren op hun racefiets, kunnen ze in de winter doortrainen en dat beetje extra weerstand is goed voor de beenspieren.

  • richard

    draai eens aan het wieltje van een normale dynamo….. deze heeft hetzelfde.

    rijwielfabrikanten gingen naafdynamo's monteren als extra luxe op de fiets de dynamo's werden goedkoper en dus interesanter om ze te monteren.

    de naafdynamo heeft het grote voordeel dat deze lichter loopt niet meer doorslipt en een veel langere levensduur heeft.

    het nadeel is wel dat de dynamo constant aan staat en waneer deze kapot gaat reparatie/vervanging erg kostbaar is.

    als je een beetje rondkijkt heeft bijna 70% van de nieuwe (merk)fietsen een naafdynamo dus over extra luxe op de fiets kan je al bijna niet meer spreken.

  • casey

    Rij nu sinds 1 jaar met een naafdynamo van Shimano. Omdat ik hem zelf in een velg gespaakt heb vond ik ook dat bij het ronddraaien in de hand van alleen de naaf er veel weerstand kewam van de draaiende naaf, ik dacht dat wordt niks. Na het inspaken draaide de velg weer makkelijker door en met een band eromheen nog makkelijker, wat natuurlijk logisch is.

    Het monteren van een schakelaar gaf het werkelijke verschil weer tussen licht-aan en licht-uit: draaide het wiel na een zet zonder naafdynamo 30 keer rond, met een uigeschakelde dynamo nog bijvoorbeeld 20 keer en met ingeschakeld licht nog 10 keer ( naar schatting in verhouding tot elkaar gezien ). Bij een HR dynamo stond die al stil na drie keer dus een hele verbetering. Al rijdend merk je pas wat een luxe het is om “even” het licht aan te doen in tegenstelling tot vroeger waar ik jaren met een HR - dynamo reed. Dat laatste kostte je enkele kilometers aan snelheid en een veroorzaakte een hoop herrie. Nu scheur je 's avonds, voor je gevoel, met een rotgang over onverlichte fietspaden terwijl er een zee van licht voor je uit straalt. Je hebt er bovendien geen weet van dat de naafdynamo kracht zou kosten om te laten werken. Wel gevaarlijk voor mensen die dan denken rustig te wandelen want die horem je nauwelijks aankomen.

    Waarschuwing tenslotte: een mede woon/werkverkeer fietser( ook elke dag 25 km heen en 25 terug ) had na drie jaar drooggelopen en daardoor vernielde lagers. Ging eraan sleutelen om ze te vervangen en alles sprong hem om de oren. Kreeg daarna de zaak helaas niet goed meer in elkaar. Pas dus op met het demonteren van de dynamozijde van de naaf en hou preventief de zaak vet.

    Niets dan lof over de keuze van die naaf ( € 40 ).

  • Abdel

    Geachte,

    Ik heb pas een fiets (Gazelle Punta) van marktplaats gekocht, en de fiets heeft een voor en achter naafdynamo, maar de verlichting werkt niet en de verkoper beweert dat het komt, omdat de fiets een jaar in een schuur heeft gestaan en dat de dynamo's weer gaan werken waneer ze opgewarmt zijn volgens hem.

    En ik vraag om advies want ik weet ten eerste instantie niet of dat is.

    Weten jullie mischien waar het aan licht?

    Met vriendelijke groet,

    Abdel.

  • Sjef

    Abdel Schreef:

    > Ik heb pas een fiets (Gazelle Punta) van

    > marktplaats gekocht, en de fiets heeft een voor en

    > achter naafdynamo, maar de verlichting werkt niet

    > en de verkoper beweert dat het komt, omdat de

    > fiets een jaar in een schuur heeft gestaan en dat

    > de dynamo's weer gaan werken waneer ze opgewarmt

    > zijn volgens hem.

    Voor en achterdynamo? Opwarmen dynamo? klinkt als onzin en achterdynamo's bestaan niet. Als je fiets lang stil heeft gestaan, dan zijn de kabelverbindingen gecorrodeerd. Dit zorgt ervoor dat er slecht of geen contact wordt gemaakt. Dan moet je alle kabelverbindingen goed schoonmaken, schuren, wat vaseline erop om weer goed contact te maken. Maar ook de gloeilampjes controleren natuurlijk. Contactspray uit de autobranche helpt ook.