frame gewicht en materiaal

  • Joe

    Wie weet er ongeveer hoe groot de verschillen in gewicht (kunnen) zijn tussen een hedendaagse carbon of aluminium frame racefiets en een oudere stalen racefiets?

    Ik ben namelijk een low-budget amateurfietser op een 21 jaar oude stalen racefiets en kom onderweg steeds van die snellere types tegen die uit de Tour de France lijken te zijn ontsnapt en dan vraag ik me af waar dat verschil uit is opgebouwd, d.w.z.: hoeveel daarvan is conditie en hoeveel is materiaal (waarbij ik vermoed dat gewicht de belangrijkste factor van materiaal zal zijn).

  • Martijn

    Een oud stalen frame weegt zo'n 2000 gram, een stalen vork zo'n 650.

    Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram.

    De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.

    Ook de onderdelen zijn behoorlijk lichter geworden!

    Het goede nieuws : zo'n groot verschil maakt dat gewicht echt niet.

    Voor een aardig getrainde fietser die de Alpe d'Huez beklimt scheelt iedere 100 gram ongeveer 4 seconden.

    Als je van jouw fiets van zeg 10,5 kg overstapt naar eentje van 7 kg scheelt dat je nog geen 2,5 minuten!

    Op het vlakke speelt het gewicht nauwelijks een rol en is de luchtweerstand je grootste vijand.

    Netjes aerodynamisch op de fiets zitten dus en geen flapperende kleren!

    Aerowielen schelen ook.

    Mocht je je fiets willen opwaarderen dan zijn klikpedalen (als je die nog niet had) investering nummer 1 om te doen!

    Mooie lichte en lichtlopende bandjes schelen ook (Michelin Pro2 Race 20 Euro bij Hopmans in Bergen op Zoom).

    STI's (rem- en schakelhendels gecombineerd) zijn ook erg fijn, maar die zijn niet te combineren met jouw oude derailleurs.

  • Joe

    Dankje voor die uitgebreide en nuttige info!

    De wielen en banden zijn al vernieuwd, dat was inderdaad een merkbaar snelheidsverschil.