wielomtrek

  • Pikey

    Heb laatst van Gazelle een fietscomputer type 7 aangeschaft.

    Alleen volgens mij klopt de tabel van de wielomtrekken in mm niet met de werkelijkheid want, vlgs de tabel op de gebruiksaanwijzing zou de wielomtrek van de banden van m'n Gazelle Playa (maat 28"x1 3/8 x1 5/8 of 37-622) 2234 mm moeten zijn.

    Als ik ‘m nameet, streepje op de grond, wiel ronddraaien, weer ’n streepje op de grond en dan de afstand meten kom ik aan slechts 2164 mm.

    Dus ga ik uit van de zelf gemeten omtrek?

    Wel raar overigens dat er bij Gazelle nb zoiets verkeerd geinformeerd wordt ?

    Dank

    Pike

  • Japio

    Hey verrek. Dat scheelt nogal. Ik rij altijd met mijn zelf gemeten maat. Maar misschien is dat dan wel helemaal niet goed.

    Zou ik toch maar zo in het echt 5% harder rijden. Das leuk.

    Ik ben ook reuze benieuwd welke maat je nu moet invoeren.

    Overigens heeft mijn fietsen maken mijn wiel ook gewoon opgemeten met een streepje en die ingevoerd :?

  • lowikfan

    altijd je teller controleren adhv hectometerpaaltjes langs de weg.

  • Japio

    Thats it? Er is niet een regel die je beter aan kunt houden?

  • Pikey

    Japio,

    Er zijn inderdaad verschillende methoden, kijk maar 's op :www.fietsersbond.nl

    en dan zoeken naar “wielomtrek”

    Ik heb er een aantal geprobeerd en ze komen allen gelijk uit, behalve dan de rekensom: inch * 2,54cm * pi(=3,145 . . . . .) die komt weer uit op 2234mm.

    Blijkt dus dat in de gebruiksaanwijzing van m'n Gazelle tellertje deze methode is toegepast op de inch maat v.h.wiel.

    Vervolgens kun je 'm nog checken op een afgemeten km op straat o.i.d.

    M.a.w. van mijn Gazelle Playa met 28"x1 3/8 x 1 5/8 banden is de wielomtrek 2166mm !!

    Groet en meetsze

    Pike

  • Adrie Hilhorst

    Hallo,

    Heb je die handleiding nog?

    Zo ja zou je mij een kopietje kunnen sturen?

    Met vriendelijke groet, Adrie