Loslopende honden afweren, pepperspray ?

  • Jan

    Vandaag was het weer zover, aangevlogen door een loslopende hond terwijl ik langs fietste, verleden keer ook al onder het wandelen. Is pepperspray misschien een optie om agressieve honden van het lijf te houden ? Onder het fietsen is de fietspomp misschien een mogelijkheid om het vege te redden.

    Zijn er misschien apparaten in omloop, met een speciaal geluid, om die beesten af te weren ? Ik heb geen hekel aan honden, maar eigen veiligheid gaat toch wel voor.

    Wie heeft er tips ?

    Jan.

  • Martijn

    Kijk eens in de Rose Versand catalogus: daar staat pepperspray in.

    In NL is het niet legaal te koop.

  • Martin E. van Doornik

    Er zijn ultrasone apparaatjes voor fietsers te koop om hondenmormels op afstand te houden. Ze worden dazzers genoemd. Te bevragen bij grotere fietsenzaken of bij www.wereldfietser.nl

    Ik heb zelf tijdens een fietstocht door Amerika in 1982 een aanstormende en agressieve boerderijhond gewoon vanuit mijn fiets op zijn bek getrapt en hij droop jankend af….

  • Joe

    Inderdaad is een welgemikte trap het beste middel.

  • erik

    http://www.dazer.nl/

    Dat is hem.

  • Henk P.

    Tegen een aanvallende hond kun je een stevige paraplu uitklappen. Je kunt ook een groot hondenkoekje meenemen.

    Verder helpt het om een agressieve hond niet recht aan te kijken en zonodig kalmerend toe te spreken met worden als: ‘af’ en ‘zit’ en ‘rustig’. En als je lopend bent, rustig achteruit lopen zonder je om te draaien. In noodgevallen kun je in een boom of op een auto klimmen. Of je kunt desnoods de hond in een jas laten bijten die je om je arm wikkelt. Snijvaste handschoenen kunnen daarbij ook nuttig zijn.

    Als je niet gewend bent aan honden, kun je jezelf dat aanwennen door af en toe een hond van een ander uit te laten.

    Vraag de politie van je woonplaats om te bekeuren voor niet-aangelijnde honden. Je kunt je vraag ook stellen op het hondenprikbord.