cassette

• Koeneman

Ik heb een gazelle playa met shimano acera derailleur.

Onlags heb ik de ketting vervangen(dank voor de tipgevers voor de keuze) en alles is goed verlopen. We leren bij.

Maar wat blijkt 1 van de tandwielen heeft een gebroken tand en dit heb ik gevoeld op de laatste gordel.

Ik wil de cassette zelf vervangen.

Bij nazicht van de catalogus Rose Versand vind ik voor 8-speed 2 mogelijkheden:

Shimano HG 90 : 11-13-15-17-20-23-26-30 ==>40.5EUR

Shimano HG 70 : idem ==>22 EUR

Wat is de juiste en wat is het verschil?

• Erik Apol

Hoi,

Ik las toevallig het bericht over de cassette.

Ik wil ook een nieuwe cassette plaatsen (ook zelf doen) maar heb geen idee hoe te werk te gaan…..heb ik b.v. speciaal gereedschap nodig?

Misschien kan jij mij een tip geven?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet Erik Apol….Vries (dr)

en P.S. jij succes met je nieuwe cassette.Koeneman schreef:

>

> Ik heb een gazelle playa met shimano acera derailleur.

> Onlags heb ik de ketting vervangen(dank voor de tipgevers

> voor de keuze) en alles is goed verlopen. We leren bij.

>

> Maar wat blijkt 1 van de tandwielen heeft een gebroken tand

> en dit heb ik gevoeld op de laatste gordel.

>

> Ik wil de cassette zelf vervangen.

> Bij nazicht van de catalogus Rose Versand vind ik voor

> 8-speed 2 mogelijkheden:

>

> Shimano HG 90 : 11-13-15-17-20-23-26-30 ==>40.5EUR

>

> Shimano HG 70 : idem ==>22 EUR

>

> Wat is de juiste en wat is het verschil?

• tessai

LET op ! de shimano cassettes hebben expres 1 tandje per krans dat anders is dan de andere (ivm met makkelijk schakelen oid) …het kan op het eerste gezicht gebroken lijken …je kunt dit makkelijk checken door ff bij de fietsendealer de nieuwe shimano cassettes te checken…

ps voor een cassette vervangen heb je idd speciaal gereedschap nodig …ik zit er zelf ook tegenaan te hikken ;)

• Martijn

De HG70 en HG90 passen allebei.

Bij de HG90 zitten de grootste tandwieltjes op een spider, waardoor de constructie lichter is, en stijver waardoor het beter schakelt.

(HG70 zal al beter zijn dan je huidige cassette trouwens)

Maar een afgebroken tand komt volgens mij zowat nooit voor (ik heb er nog nooit van gehoord iig), hoogstwaarschijnlijk is wat je ziet bedoeld om het schakelen te verbeteren.

Om te zien of je cassette versleten is moet je naar de vorm van de tandjes kijken: die moet symmetrisch zijn (behalve die speciale tandjes dus), als ze meer op haaienvinnen gaan lijken zijn ze versleten. Als dat zo is maakt de ketting veel meer lawaai, slaat ie over, schakelt slechter etc.

• Koeneman

inderdaad, overslaan van de ketting en ook de tanden zijn op sommige wielen heel hoekig.

Weet wat te doen!

Thanks voor de reactie.

• pieter

Om een cassette te vervangen heb je een speciaal sleuteltje nodig, plus een zg “zweepsleutel” (lijkt op een oliefiltersleutel). De Zweepsleutel gebruik je om de tandwielen vast te houden terwijl je de ring losschroeft. Dan komen de tandwielen los van de naaf. Monteren in omgekeerde volgorde, met dien verstande dat het niet gewenst is “spierballen” te gebruiken bij het aanbrengen van de ring. Vast is vast, anders krijg je hem er nooit meer af. Een aantal “tikjes” is voldoende. De tandwielen kunnen maar in één stand op de naaf, dat is het zien aan de vertanding in het midden, die niet helemaal regelmatig is.