univega goed?

• melanie

Hallo beste fietsers, ik was gisteren in een gerenomeerde fietsenzaak en daar zag ik een racefiets merk Univega Via Sport, interessant afgeprijsd. In de beschrijving stond: voor de beginnende racer en dat ben ik, dus dat leek me wel wat (ipv 699 nu 499 euro) Ben er even op gaan zitten en de beenlengte was prima, alleen de arm lengte niet, ik bedoel dan de afstand tussen zadel en stuur. Daar kon een andere stuurpen opzeget worden zei de verkoper. Ook raadde hij me een ander zadel aan (er zit een mannenzadel op). Nu zegt mij dit merk niets. Zou dit een goede koop zijn, of is het beter dat ik nog wat spaar en een duurder beter merk kan kopen?

Groet, Melanie

• Martijn

Hmz.

Er zit niet eens Shimano Sora op maar nóg een stapje goedkoper: Shimano 2200.

Ik zou m niet kopen. Beter sparen voor een iets betere, of anders op zoek naar een goede 2e hands.

• bikeboy

Melanie,

Ik kan deze fiets hij wordt gemaakt bij Derby (duitsland) toon aangevend in de sportfietsen (atb).

Het is een prima fiets mooi frame (stijf) waar je veel plezier van kunt hebben.

Het kan heel belangrijk zijn dat er een goede fabrikant achter de fiets staat ivm Garantie (bv het frame enz.)

Het is inderdaad een beginners fiets en daar is de prijs ook naar, natuurlijk is de fiets dan niet afgemonteerd met luxe (dure) onderdelen maar ik denk dat je dat niet nodig hebt. Als je goed wilt beginnen heb je shimano 105 nodig maar dan kosten de fietsen vanaf zo'n €. 1250.=.

Ik denk dat de fiets aan jouw eisen voldoet (goed idee een ander zadel). En als je deze tak van sport leuk vind kan je na een paar jaar de fiets inruilen voor een betere.

Gebruikte fietsen heb ik slechte ervaringen mee, je koopt vaak de afdankertjes van een ander. Verder sparen voor een betere is ook een goede keus maar dan ben je minstens het dubbele kwijt.

Ik hoop dat je wat aan mijn visie hebt.

Denk ook nog even aan de bijkomende kosten van kleding en fietsschoenen.

veel fiets plezier

bikeboy

• Martijn

Nou voor 600 moet een fiets met compleet Tiagra mogelijk zijn hoor!

Shimano 2200 is echt héél erg crappy (en ja ik heb er wel eens (een stukje) mee gereden)

• bikeboy

Martijn,

We praten niet over 600.- maar over 499.- dat scheelt toch wel.

Ik heb op deze fiets gereden een rijdt prima, het shimano verhaal is maar een deel de rest zit in de wielen, het frame, enz. Het belangrijkste zijn de benen.

Ik ben er werkelijk van overtuigd dat het voor deze prijs bij een goede vakhandel een prima fiets is. En laten we eerlijk zijn is Tiagra nou zo ontzettend goed??

Het gaat toch om de hele fiets en niet om een schakelapparaat.

Als je iets goed wil, begint het bij 105 alles wat daar onderzit is minder, maar dat kan wel prima werken. Voor een beginner is dit een prima fiets.

Altands dat is mijn menning, mischien zijn hier nog andere rijders ik ben benieuwd naar hun mening

groetjes Bikeboy

• Martijn

Ik vind Tiagra echt véél beter dan 2200 ja :)

Wat betreft het frame: álle fietsen in die prijsklasse hebben een frame dat stijf genoeg is (gewoon veel en dik aluminium, kan ook niet fout gaan natuurlijk), het is alleen niet zo licht.

Dan maken de schakelonderdelen meer verschil in rijplezier.

• melanie

Dank voor jullie reacties Bikeboy en Martijn. Ik moet er nog even over denken, hoewel er toch wat haast achter zit. Vanwege die aanbieding, maar ook omdat het nu nog lekker weer is, en het me zo fijn lijkt om snel over het asfalt te zoeven. Ik ben vandaag even naar de veiling bij mij in Utrecht geweest, daar worden om de 14 dagen fietsen geveild, ja die gaan inderdaad voor een prikkie weg en er zitten ook goede merken bij: Koga Miyata, Giant, er ging een racefiets van het merk Jan Janssen weg voor 100 euro… maar ja, daar zat wel een slag in het wiel, en ik kan niet zien war er allemaal aan zo'n fiets mankeert, ik bedoel, dan staat er wel een merk op, maar misschien zitten er wel andere onderdelen aan. Die nummers van de Shimano waar jullie het over hebben zegt me ook niet veel, maar ik begrijp dat er wel kwaliteits/prijsverschil in zit. Ik bericht jullie wel zodra ik uit de keuze ben. Groet,Melanie

• bikeboy

Veel succes,

Maar bedenk bij zo'n veiling koop je een fiets waar vaak veel aan gebeuren moet.

Als je zelf voldoende kan is dat misschien niet zo'n probleem maar als de fietsenmaker het moet doen loopt het enorm op. Als de tandwielen vervangen moeten worden kost dat vanaf €. 150.- toot heel veel.

denk er nog maar eens goed over na.:)

bikeboy.

• Martijn

mwa…. TA bladen…. binnenblad 30 euro, buitenblad 36 euro, Ultegra cassette 45 a 50 euro, PC69 ketting 20 euro

130 euro en dan heb je zéér goed en duurzaam spul :) (oké, wel zelf monteren, tel er dus eenmalig 20 euro bij op voor de passende gereedschapjes)

• fietsenmaker

Wij verkopen ook univega. Is goed spul. Goede kwaliteit. Tandwielen vervangen kost ongeveer vanaf 75 euro. Vtw hoeft niet altijd vervangen worden. Cassette en ketting wel. Kies voor een kmc ketting, is zeer goed. Tiagra is altijd beter dan 2200.

Wil je goed spul, geef dan iets meer geld uit.