Is fietszadel met gleuf van Comus aan te raden?

• Joop Vaatstra

IK ZOEK EXTREEM ZACHT ZADEL

Ik heb een gewone ‘klassieke’ herenfiets met een standaard zadelpen. Dus ik heb geen sportfiets of ATB.

Ik zoek een extreem zacht en comfortabel fietszadel, omdat ik nogal zwaar ben en veel moet fietsen. Het zadel hoeft niet mooi te zijn.

BESCHRIJVING ZADEL

Ik heb nu het volgende zadel op het oog: Een breed, dik fietszadel met een gleuf in het midden in de lengterichting en een zwarte plastic onderkant.

De bovenkant is van mat, stroef rubber met een soort schubbenmotief. En aan de achterkant en in de gleuf is het zadel grijs. Aan de voorkant staat opzij: ‘Comus’ en op de onderkant staat: ‘Velo’. Ik vind het zadel niet mooi, maar dat vind ik helemaal niet belangrijk.

ZADEL BEWEEGT MEE MET BENEN

Dit zadel schijnt aan de achterkant mee te bewegen met je bovenbenen. Dus aan de achterkant is het linkerdeel van het zadel een beetje flexibel verbonden met het rechterdeel. Daardoor heeft dit zadel een klein beetje het effect van ‘wiebelen’.

VRAGEN

1. Is dat wiebel-effect prettig vanwege het effect van meeveren met de bewegingen van de benen, of geeft het minder controle over de fiets?

2. En kan dit systeem misschien extra wrijving en druk geven bij een man, doordat je kruis voortdurend een beetje van links naar rechts beweegt over het zadel?

3. Weten jullie misschien andere zadels die nòg zachter zijn?

FOTO

In de onderstaande advertentie wordt dit zadel genoemd: ‘Comus City’ en staat een foto hiervan:

http://216.239.59.104/search?q=cache:g4ZVHtxjlsAJ:www.marktplaza.nl/Comus-City-zadel-1219023.php+Comus+city+zadel&hl=en

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Joop

• Jesse

Hoi Joop,

Kijk ook eens naar Terry Molto zadels. Die hebben ook een gleuf, zijn zacht en zit heerlijk.

• Joop Vaatstra

Bedankt Jesse. Die gleuf op zich lijkt me niet prettiger zitten. Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met een gleuf in het zadel?

• Johan

Hoi, dat zadel ken ik niet… Gebruik zelf het bassano zadel (deze ken ik via mensen die op borkum zijn geweest)… Deze zit ideaal, informatie heb ik gevonden op http://www.weg-zadelpijn.nl misschien dat je hier iets aan hebt… Groeten Johan

• Joop Vaatstra

Johan,

Wat is dat voor zadel? Weet je nog andere websites over dit Bassano-zadel? Want er staat op die site geen foto en geen beschrijving en geen beoordeling door onafhankelijke organisaties of bladen. (Ben je misschien zelf betrokken bij die website?)

Wie kent dit zadel nog meer? En is het ook bij een gewone fietsenhandel te bestellen?

• Joop Vaatstra

Correctie: het merk heet: 'Selle Bessano".

• Johan

Hallo, zie inderdaad dat er op deze pagina geen informatie te vinden is over dit zadel. Kreeg bij aankoop een brief waarin dit internetadres vermeld stond. Omdat ik er tevreden over ben heb ik dat adres hier ook vermeld. Naar wat ik gehoord heb is dit zadel alleen te verkrijgen op Borkum (Duitsland) en bij Mooibroek in Stadskanaal. Dat staat dan wel weer op www.weg-zadelpijn.nl. Maar goed, misschien zijn er meer mensen die het zadel kennen. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over!

• Joop Vaatstra

Bedankt Johan.

• Miranda

Deze reactie heb ik ook op de site van hun (www.weg-zadelpijn.nl) gezet, om aan te geven dat het wel degelijk een goed zadel is.

Ook ik wil even kwijt dat de zadel perfect is. Ik heb fibromyalgie en had tijdens het fietsen veel pijn in rug en heupen en met mijn zadel heb ik deze klachten niet meer tijdens het fietsen.

Tip: neem hem mee als je een fiets ergens gaat huren. Ben 2 dagen aan het fietsen geweest op Texel en kan van de pijn me amper bewegen. Heb mijn zadel erg gemist.

• Joop Vaatstra

Bedankt Miranda,

Je kunt ook het zadel van een Puch Maxi damesbrommer op een fiets zetten. Eventueel met een plastic tasje er overheen als camouflage, want het is erg groot. Maar het zit wel 100 keer zo lekker als een fietszadel!

Je kunt plaatjes daarvan vinden via Google-afbeeldingen.