Is fietszadel met gleuf van Comus aan te raden?

• Jeroen

Als een zadel mee beweegt met je benen, betekent het, dat je trap-energie in het zadel terechtkomt.

Daar hoort die energie echter niet thuis.

Probeer eens een Brooks lederen zadel met schroefveren en eventueel met verende zadelpen, of frame met achtervering.

Het Brooks zadel gaat zich vormen naar je achterwerk.

Van -extreem- zachte zadels krijg je volgens mij meer zadelpijn, zeker als je veel moet fietsen.

Op den duur fietst het dan ook niet lekker.

Je conditie verbetert door het fietsen, de kracht in je benen neemt toe en je hebt dan niet meer zo'n behoefte om in je “leunstoelzadel” terug te zakken.

Laat je fietsleven niet bepalen door de angst voor zadelpijn.

Zadelpijn is vaak een probleem voor mooiweerfietsers.

Op langere termijn kom je beter uit met een kwalitatief goed zadel.

• Joop Vaatstra

Jeroen,

Een zadel van een Puch Maxi zit bij mij bijzonder lekker. Ik heb er jarenlang veel op gefietst. Het is bovendien erg duurzaam.

• Jeroen

Geen argumenten heb ik tegen je standpunt.

Ik kan me er trouwens ook iets bij voorstellen.

Heerlijk comfortabel een aantal kilometers naar je bestemming fietsen.

Niks mis mee.

Ik persoonlijk krijg het dan wat moeilijk na 20km. Vandaar mijn reactie.

Met groet,

Jeroen

• fietsenmaker

Bij een goede fietsenzaak kun je zadels proberen voor een aantal dagen. Over de bewuste zadel uit Borkum: Hij schijnt echt goed te zijn. Er is echter een nadeel, je kunt hem alleen kopen in Duitsland op het eiland Borkum of bij dhr. J.Mooibroek in Stadskanaal (johan ?) De importeur van de bewuste zadel in Nederland kan dit model op een of andere manier niet in het bezit krijgen. Importeur is de firma Juncker in Veenendaal. www.juncker.nl

groet

• Joop Vaatstra

Bedankt voor je reactie fietsenmaker.