Problemen omtrent fiets

• Humco

Ik ben, samen met een studiegenoot, bezig met een onderzoek omtrent fietsen. Nu is onze vraag: welke problemen (zowel technisch als lichamelijk)komen jullie tegen tijdens het fietsen? Wat zouden jullie bijvoorbeeld verbeterd willen zien aan de fiets en wat missen jullie op de fiets. Alle reacties zijn welkom. Groeten, Remco & Huub

• Albert

Mijn probleem omtrent de fiets is tijd.

Dat betekend, te wijnig tijd om te fietsen.

Voor de rest heb ik geen problemen, behalve dan een zere kont af en toe.

Mechanische problemen oplossen is hobby,(sleutelen) dus voor mij is de fiets een probleemloos vervoersmiddel, als die niet gestolen wordt ten minste.

• Jeroen

Lichamelijk:

Na 30.000 km fietsen in 5 jaar heb ik wel problemen met de spieren, die niet bij het fietsen zwaar worden belast.

Ik loop strammer, minder soepel.

Ook wat meer last van de nek, door voorovergebogen houding.

Technisch:

Waar blijft de hydraulische schakeling van de derailleur?

Waar blijft de “Citroën”-vering voor de simpele toerfietser?

Een kleine 6V accu voor de verlichting?

Nooit meer lek rijden met Elastomeerbanden c.q. Elastomeer binnenbanden?

Aandrijving via een Cardan-as?

Verlichting op zonne-energie?

• Joe

De vormgeving…echt mooie fietsen zie je niet. “De fietser is een @!#$” lijkt de onderliggende gedachte van veel fietsontwerpers te zijn, als er al zoiets bestaat als fietsontwerper, want het geheel lijkt teveel een samenraapsel tussen wat de techneut wil en wat de “designer” er een fase later aan trendy plastic details opplakt. Waarna de “graphics artist” er zich soms ook nog op uitleeft.

Het gaat er nogal gedachtenloos aan toe op dit gebied. Jammer.

• Martijn

Fietsen in welke zin bedoel je???

Racefietsen cq wielrennen als sport of stadfietsen om van A naar B te komen?

Wat betreft de stadsfiets: slechte stallingsmogelijkheden zijn irritant.

Wat betreft de racefiets: lichamelijk geen klachten, maar dat komt mss ook doordat ik heel veel andere trainingsvormen, en lenigheidsoefeningen doe.

Technisch: ik ben nog steeds voorstander van een kleinere Q-waarde (breedte van de cranks, dus hoe ver de voeten uit elkaar staan)

Verder: graag méér versnellingen (maar geen triple)

Qua computer: ik wacht nog steeds met snart op de totale integratie van uitgebreide hartslagmeter (Polar S710), vermogensmeter (SRM), versnellingsindicator en bediening vanuit de remgrepen (FlightDeck), ademhalingsmonitoring (CO2ntrol), GPS voor navigatie, hoogtemeting en achteraf analyseren van gereden route) etc.

• mikedeltagolf

Zowel technisch als lichamelijk heb ik geen klachten. Ik fiets ca 10.000km per jaar. 7000 op een crosshybride 3000 op een batavus stadsfiets voor gebruik in de stad.

Alle afstanden beneden de 20km rijdt in principieel op de fiets. Bij deze heb ik toch een technische suggestie. Waarom vindt de aandrijving nog steeds plaats via een veel onderhoud vergende ketting? Deze is weliswaar goedkoop maar vergt ook zeer regelmatig onderhoud. Zijn er geen kunststof aandrijfriemen? Nokkenassen in automotoren worden door een getande riem aangedreven welke toerentallen van 5000rpm kunnen doorstaan gedurende 80.000 tot 120.000 km..

mikedeltagolf

• Marcel

Het blijft een ding met een frame, twee wielen, een zadel en een stuur.

Volgens mij is alles al een keer uitgevonden voor de fiets.

Automatische schakeling van de derailleur.

Verlichting in alle vormen en met allerlei enirgie bronnen.

Nooit meer lek rijden met Elastomeerbanden c.q. Elastomeer binnenbanden is er ook al geweest alleen was er niet op te rijden.

Aandrijving via een Cardan-as ook al.

Zelfs een fiets van geheel plastic of met een frame met kabels heb ik op de weg gezien.

Ben heel benieuwd wat voor een nieuwe dingen er nog te verzinnen zijn.

• Marcel

Het blijft een ding met een frame, twee wielen, een zadel en een stuur.

Volgens mij is alles al een keer uitgevonden voor de fiets.

Automatische schakeling van de derailleur.

Verlichting in alle vormen en met allerlei enirgie bronnen.

Nooit meer lek rijden met Elastomeerbanden c.q. Elastomeer binnenbanden is er ook al geweest alleen was er niet op te rijden.

Aandrijving via een Cardan-as ook al.

Zelfs een fiets van geheel plastic of met een frame met kabels heb ik op de weg gezien.

Ben heel benieuwd wat voor een nieuwe dingen er nog te verzinnen zijn.

• Jeroen

Cardanaandrijving is in het verleden inderdaad bedacht.

Maar we zijn een aantal jaren verder en de techniek stond en staat niet stil.

Het principe is, dat een ketting een ongehoord aantal schakels met speling heeft, met het nodige energieverlies.

Ook de derailleur, hoe mooi ook, waarbij de ketting van het ene tandwiel naar het andere wordt getransporteerd door middel van een constructie met veel “gewrichten” vind ik principiëel beperkt rendabel.

Ik zou pleiten voor lichtmetalen versnellingsbakken voor en achter, als dit mogelijk is.

• Joe

Toch hebben snelle motorfietsen bijna allemaal kettingaandrijving, terwijl cardanaandrijving goed van pas komt in bijvoorbeeld leger- en politiemotoren. (Ik ga ervan uit dat er toch wel parallellen te trekken zijn tussen fiets en motorfiets wat dit betreft)