Problemen omtrent fiets

• viedz&techniekvilozoov

U heeft duidelijk geen kaas van techniek gegeten…

1-niet de speling in de ketting veroorzaakt weerstand, maar de wrijving in de schakels.

Die schakels staan onderling de halve tijd stil, en de beweging die ze maken is heel gering> geringe weerstand> licht lopen

Er is gewoon niets beters, behalve misschien een getande riem, proeven moeten uitwijzen wat lichter loopt, waarbij de factor (elastische) rek meegeteld moet worden (is bij staal gering)

2-Niet het transporteren van de ketting is bezwaarlijk bij derailleurvernellingen ,maar het feit dat slechts bij enkele overbrengingen de goede kettinglijn gehandhaafd kan worden, ook 10000 gewrichten bij een derailleur hebben 0% invloed op de rijweerstand….

3-versnellingsbakken met assen, tandwielen ,schakelmoffen, synchromeshes en evenzovele bronnen van slijtage en storingen…

BRILJANT…….

• Joe

Een cardanaandrijving heeft een onderbroken draairichting en overbrenging, dat zou misschien ook voor energieverlies (lager rendement) kunnen zorgen.

• löwikfan

Volgens mij zijn een hele hoop van de hierboven besproken dingen allang een keer op de markt geweest en zijn allemaal te licht bevonden. Jaren geleden kwamen er al fietsen op de markt met accuverlichting. Het probleem hiervan was dat je zo'n ding thuis moest opladen en dat je dan maar moet hopen dat je het niet vergeet en dat de lamp niet plotsklap stopt omdat je accu leeg is tijdens je fietstocht.

Inmiddels zijn er zogenaamde naafdynamo's die volop worden gebruikt en die wel goed voldoen. Je bent altijd verzekert van licht en de weerstand is vrijwel nihil.

Ook aandrijvingen met riemen zijn alleens langsgeweest. (al heb ik onlangs op de spinning bike gezeten met riemaandrijving en ik moet zeggen dat het perfekt fietste)

Ik kan me niet meer herinneren waarom de riemaandrijving niet is doorgebroken destijds, maar hier zal vast wel een goede reden voor zijn geweest.

Ook automatische versnellingen zijn een paar jaar geleden op de markt geweest, maar deze bestaan inmiddels ook niet meer.

Enfin, de vraag was waar ik wel op zit te wachten. een raceband die niet lek te rijden is en wel een zeer lage rolweerstand heeft zou een perfekte uitvinding zijn.

En ik denk dat een hoop mensen graag een zadel zouden hebben waar ze geen zadelpijn op krijgen. (heb ikzelf gelukkig geen last van)

• erik

Misschien is het meer iets uit een James Bond film maar wat ik graag zou willen: een chip in mijn fiets die permanent een signaal uitzend. Ik kan dan op de pc (of zo) zien waar mijn fiets uithangt want die gestolen fietsen komen me zo mijn neus uit!

• Albert

Hallo Erik,

Zoiets bestaat toch al , alleen is dat nodanig nog niet toegepast denk ik.

Net zoals het mogelijk is op je GSM of je pc door te krijgen dat je auto gejat word,

moet dat ook mogelijk zijn met je fiets.

Er zal alleen een slotje ontwikkeld moeten worden met een chipje wat dan weer contact heeft met een chipje met een stroomcelletje in je frame of zo. Zodra de kabel van het slot doorgeknipt wordt, kan er automatisch een signaal naar bijvoorbeeld een tracingdevice je gsm,( routepanner ) en/of je pc worden verzonden.

Technisch heel goed mogelijk, als het al niet bestaat.

• Bart

Fiets met v-snaar testen?

http://koopjes.marktplaats.nl/fietsen_en_accessoires/herenfietsen/7259399.html?return=eJwti%

;-)

• erik

Nou, een schone taak voor een slim iemand om het te gaan maken (wanneer het net bestaat). Ik ben nogal a-technisch dus zelf kan ik het niet.

• Jeroen

viedz etc. Bedankt voor je reactie.

Je schreef: U heeft duidelijk geen kaas van techniek gegeten…

==> Weet ik niet. Het is ook geen schande om iets niet te weten.

Het valt in mij te prijzen, dat ik over de dingen probeer na te denken.

Ik neem aan, dat je dat met me eens bent.

Je schreef: niet de speling in de ketting veroorzaakt weerstand, maar de wrijving in de schakels.

Die schakels staan onderling de halve tijd stil, en de beweging die ze maken is heel gering> geringe weerstand> licht lopen

==> Punt voor jou. Bij een continue beweging zal de wrijving/weerstand vrij constant en gering zijn. Bij versnelling, meer krachtzetten zal er wel meer weerstand/energie in de ketting gaan zitten.

Je schreef: Niet het transporteren van de ketting is bezwaarlijk bij derailleurvernellingen ,maar het feit dat slechts bij enkele overbrengingen de goede kettinglijn gehandhaafd kan worden, ook 10000 gewrichten bij een derailleur hebben 0% invloed op de rijweerstand….

==> Ook hier heb je een punt. Het verplaatsen van de ketting kost ongetwijfeld energie, maar niet tijdens het rijden.

De 2 derailleurwieltjes kosten echter nog altijd energie tijdens het rijden.

Waarom is er geen kooi bedacht voor de achterderailleur?

Je schreef: 3-versnellingsbakken met assen, tandwielen ,schakelmoffen, synchromeshes en evenzovele bronnen van slijtage en storingen…

==> Hier heb je GEEN punt. Je schreef : 3-versnellingsbakken met assen, tandwielen ,schakelmoffen, synchromeshes en evenzovele bronnen van slijtage en storingen.

Inderdaad zijn dit problemen.

Maar een fiets is geen auto.

De krachten op de onderdelen zijn kleiner.

Kreatieve en positief ingestelde geesten kunnen in de toekomst hier best nog wat op bedenken.

BRILJANT…….

==> Bedankt voor je compliment

Jeroen

• tegnycvilozoov

Ook u bedankt voor de positieve ontvangst van mijn misschien iets te scherp geformuleerde reactie.

Bij punt 3 wil ik graag nog opmerken dat de versnellingsbak voor fietsen natuurlijk allang uitgevonden is: de versnellingsnaaf

• mikedeltagolf

Een rohloffnaaf met een getande kunststofriem. Zou dat de oplossing kunnen zijn? Wel vind ik de rohloffnaaf erg duur.

mikedeltagolf