juiste framemaat

• Buzzie

Hallo luitjes,ik heb gezien dat er wel meer over gezegd en geschreven is maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Ik wil een 19 inch mountainbike aanschaffen maar ik meet zelf 1.80m lang is dit ongeveer de juiste maat ?

Het gaat om een Giant ATX 840 en ik vind het een leuke beginnersfiets maar ik moet er wel een beetje redelijk op passen.

En als laatste vraag ; is gewicht ook belangrijk ? ik weeg ongeveer 98 Kilo kan zo'n fiets dat makkelijk aan ?

Mvg een leek.

• Albert

Hallo Buzzie,

18, 19,inch is voor jou de goede maat.

Wat betreft je gewicht, hoef je je geen zorgen te maken, dat moet een mountaibike zat kunnen hebben.

Ik heb een kennis, die is dik over de 100kg en mountainbiket ook.

Als je ervanuit gaat, wat voor klappen zo'n fiets moet kunnen opvangen bij ruige ritten, zonder dat er iets stuk gaat, is jou gewicht niet zo,n probleem hoor.

• fietsenmaker

Op zich helemaal mee eens maar dan moet je wel een beetje een gevorderde c.q. sportievere fietser zijn. Wil je wat comfortabeler fietsen dan zou ik toch voor een 20 inch frame gaan. Trek heeft een comfort serie. Bij een sportievere fiets lig je meer plat en bij een comfort zit je wat rechterop. Dat laatste vinden de beginners meestal wat prettiger, ga je wel verder met deze leuke hobby dan kun je alsnog voor een sportievere gaan.

• Albert

Ondanks dat zou ik toch liever voor een goed passend frame kiezen.

Dan kun je beter een wat langere stuurpen nemen met wat extra vulringen, korte aheadset en je zadel wat naar voren schuiven, dan er later achter komen dat je een verkeerde maat frame hebt gekocht en je daardoor later lichamelijke klachten krijgt.

En wat zover de framemaat aangaat, kun je naar mijn idee beter een iets te klein frame hebben dan te groot.

Ik blijf bij mijn mening, zorg dat je een goed passend frame neemt, anders kan lust omslaan in last.