fietstocht

• Pikey

Ben van plan in mei' 06 een tocht van 170 km te gaan maken.

Ong.Den Haag -> Zutphen !

Alleen, op dit moment ben ik in staat om ong. 50km af te leggen in een tempo van 20p/u.

Aangezien deze tocht afgelegd gaat worden met een stel doorgewinterde fietsers, die zo'n afstand met een gem. 25 á 28 p/u kunnen afleggen.

Ik wil wel graag meedoen en zij zijn bereid rustiger te fietsen.

Vraagje: Is e.e.a. haalbaar voor me.

Wat ongeveer moet ik ervoor doen, behalve kms maken.

Beschik nu over een redelijke conditie (joggen/fitnessen)

• erik

Pikey, in het tempo van die vrienden haal je het nooit. Ik ben van de zomer nog van Zoetermeer naar Zutphen gereden. Ik doe wel alles op de fiets of te voet maar ben verder geen sportman. In je eigen tempo rijden, voldoende eten en drinken, dat is het enige advies dat ik je kan geven.

Ga vroeg weg, ben je voor het ochtendverkeer op gang bent door Utrecht heen. De Veluwe is fijn fietsen maar, komend uit het westen, eerst een heel stuk “bergop” en dan heb je op dat moment al heel wat kilometers in de benen.

O ja, een paar jaar terug reed ik hetzelfde stuk op een mountain bike, nu op een fiets metvlinderstuur. Het verschil was opmerkelijk. Toen had ik geen armen meer over, nu nergens last van, puur omdat ik meer verschillende houdingen aan kon nemen.

En tot slot: je kunt overal in de trein springen mocht het echt niet meer gaan. Terug sprong ik in Ede in de trein (60 km vanaf Zutphen) omdat ik het idee had dat mijn batterij wel leeg was.

• mikedeltagolf

Natuurlijk is het goed mogelijk. Je geeft zelf al aan door km te maken. Begin 1 maart serieus te trainen. 3x per week ook als het regent, want op de grote dag kan het ook slecht weer zijn. Begin met 3 x 25 km en voer dit langzaam op. Als je op 1 dag 120km kunt fietsen, kun je er ook 170 rijden.

Je reisgenoten geven al aan het rustiger aan te willen rijden dus houden ze je ook wel uit de wind. Ik weet niet op wat voor je fiets wil gaan rijden maar zorg voor een goed zadel en een koersbroek. Heel belangrijk is tijdens te tocht voldoende te eten en nog meer te drinken.

mikedeltagolf

• mikedeltagolf

Nog even een aanvulling op het eten onderweg. Een man van normaal postuur verbruikt per dag 2500kcal. De fietstocht die jij wil gaan doen zal per km tussen de 10 a 20 kcal per km verbranden afhankelijk van je inspanning. Op jouw afstand dus tussen de 1700 en 3400kcal.extra. Een gedeelte wordt uit je vetreserve gehaald (vooral bij wat lagere inspanning) De overige energie zul je extra bij moeten eten. Prima geschikt en niet duur zijn gewoon boterhammen met suikerrijk beleg (jam) en uiteraard zeer regelmatig blijven drinken. Is ook weer afhankelijk van de temperatuur. Neem een paar dagen vooraf je rust en het komt allemaal goed.

mikedeltagolf

• Albert

Zorg in iedergeval, dat je voor dat je die tocht begint, je vlink wat koolhydraten achter de kiezen hebt.

Ook al vertrekken jullie vroeg, dan eet je toch je pasta als ontbijt.

Voor de rest, zou ik voor de winter gaan spinnen, of als je een Tax hebt, waar je je eigen fiets op hebt staan, met behulp van een schema en een hartslagmeter gaan trainen. Zo bereidt ik me tenminste altijd voor op het nieuwe seizoen. Helaas zal ik straks weer helemaal opnieuw mijn conditie op moeten bouwen, want ik zit momenteel met een hernia.

• erik

Waarom gaan jullie eigenlijk naar Zutphen? Ik kom er vandaan en heb er familie wonen. Jullie ook?

• Pikey

Nee, hoor gewoon ‘n jaarlijks weekendje naar Steenderen met ’n stel oud-handbalsters (incl. husbands) uit 't Westland.

Pike

• erik

Leuk!