Waarom fietsers geen richting aangeven?

• Kijker

Fietsers klagen over mobielisten,maar doen de fietsers wel iets goed?

Al een tijd ben ik bezig een side op te zoeken over het klagen van sommoge fietsers.

Fietsers die geen richting aan geven waar en welke kant ze opgaan.

Fietsers die geen licht voor en achter hebben,zodat automobielisten hun kunnen zien.

Fietsers die zomaar de straat over steken en denken dat ze altijd voorang hebben.

Ja ik ben zelf ook een fietser,maar steek wel mijn hand uit zodat de automobielisten weten waar en welke kant ik naar toe wil.

Waar blijft de politie om ook eens de fietsen te controleren en niet alleen maar auto's?

Men leert op school de regels,maar als je sommige volwassenen zien fietsen,hoe kan een kind nou je goeie voorbeeld volgen?

• Joe

Fietsverlichtingcontrole is (na jaren) weer terug van weggeweest en volgens mij valt het wel mee met het aantal duistere fietsers sinds er LED verlichting bestaat.

Soms wil ik een auto van rechts voorrang geven, maar dan merk je dat ze niet doorrijden omdat ze gewend zijn dat fietsers toch nooit voorrang verlenen. In een enkel geval wordt je dan met een (al dan niet vriendelijk) handgebaar doorgewuifd !

En automobilisten geven ook vaak geen richting aan met hun knipperlichtjes.

• pieter

Nog eentje: waarom rijden fietsen op grote schaal aan de linkerkant van de weg? bij auto's heet dat spookrijden en levert de volgende beloning op: invordering van het rijbewijs. Dit wegens het grote risico op ongevallen.

Fietspaden zijn NIET standaard tweerichtingverkeer, maar worden veelvuldig zo misbruikt met grote risico's voor degenen die wel de goede kant op rijden.

• henri

soms geef ik geen richting aan omdat ik beide handen aan het stuur wil hebben

in de us fietsen de schaarse fietsers allemaal spook omdat ze dan beter zicht hebben op het autoverkeer dat het dichtst langs hen rijdt.

vind ik heel slim

• pieter

Dat kan slim zijn ja, in de situatie van schaarse fietsers. Daarvan is in Nederland geen sprake; we zitten elkaar hier als fietsers juist in de weg met al dat spookrijden.

Automobilisten geven tegenwoordig steeds minder richting aan omdat ze druk zijn met telefoneren (niet handsfree natuurlijk). gewoon, geen hand vrij. Er moet immers ook nog worden geschakeld, gerookt, de radio bediend, en misschien ook nog gestuurd.

Veel automobilisten rijden naast een hand-uitstekende fietser en zien de uitgestoken hand niet. Een fietser heeft twee handen nodig om de bocht te nemen en kan dan niet blijven doorgaan met aangeven.

• erik

Ha stadgenoot, bij ons rijden ze meer links en rechts van de weg dan ergens anders geloof ik. En deze week is de week van de fietsverlichting-controle. Ze hebben er van de week al een boel bekeurd. Verbaasd me niets, soms heb ik echt het gevoel de enige te zijn met een lampje dat licht geeft.

• pieter

Mijn verlichting werkt ook, en….. raad eens…… ik zet het nog aan ook.

Overigens ben ik van mening dat LED en andere batterijverlichtingen niet perse betrouwbaarder zijn dan dynamoverlichting. Ook batterijverlichting gaat kapot en dan is het mankement meestal meer dan een kapot lampje of leeg batterijtje. Batterijverlichting is vaak vrij duur, vooral als de bagagedrager en speciaal op is aangepast, zoals bij sommige modellen Gazelle en Union. Dan zijn passende lampen (union = hella-lamp) niet meer leverbaar, of anders (gazelle) peperduur. Wat dacht je ervan om 35 (jawel, vijf en dertig) euro te betalen voor één enkele achterlamp? Montage is 3 minuten werk. Ze zitten ook nog vrij kwetsbaar aan de bagagedrager vast.

• erik

Mijn verlichting werkt ook, en….. raad eens…… ik zet het nog aan ook.

A, ben jij die ander met een lampje in de stad……… Belachelijk duur, die achterlampen! Gelukkig heb ik mijn voorlamp al dubbel (de dief stal mijn fiets maar niet de lamp want die zat niet op de fiets……). Voordeel van die nieuwe lampjes vind ik wel dat ik, als leek, wat sneller een mankement kan verhelpen. Ik heb wel eens zitten puzzelen met draadjes en verbindingen om uit te vinden waarom een door de dynamo aangedreven achterlampje het niet meer deed.

• Pikey

Hi stadgenoot.

Ook ik, probeer altijd richting aan te geven als ik met de fiets ben, zelfs als ik ‘n andere fietser inhaal gaat m’n hand schuin naar beneden.

Zit ik met slecht weer in de auto geef ik fietsers zoveel mogelijk voorrang.

Want ja, ja, Zoetermeerse automobilsten worden steeds fietsonvriendlijker.

Mijn devies:

Kijk altijd goed uit en steek je hand uit en doe het niet als er zelf val-gevaar bij loopt.

En . . . ook met verlichting zijn fietsers vaak slecht te zien.

Dus open houden die lenzen

Pikey

• Kijker

Vind het als automobielist ook vaak vervelend als andere automobielisten geen richting (knipperlicht) aangeven of vrij laat dat doen.