Shimano shifters

• Dirk

Mijn Batavus is uitgerust met shifters voor het voor- en achterblad (duim, wijsvinger)

sinds kort gebeurt het regelmatig dat als ik wil shiften, de gehele slag loos is. Maw het is net alsof de kabel niet meer vast zit. Een paar maal de andere kant op shiften en daarna weer terugshiften wil dan wel helpen. Is dit een soort slijtage? Moeten er dan kabels of shifters vernieuwd worden.

Gaarne advies, het betreft de Alivio groep, 4 jaar oud, 4000 km gefietst, altijd binnen gestaan dus geen roest.

vr groet

Dirk

• ab

Hallo Dirk,

Vermoedelijk zijn je shifters versleten. Ik denk dat de plastic tandwieltjes versleten zijn. Wat je eventueel nog kunt proberen is je shifter draaien/kantelen. Ik bedoel: de shifters zo zetten dat je ze als het ware naar beneden toe indrukt.

mvg ab

• Dirk

Ab,

Ja klopt als ik het op ‘jouw’' manier doe werken ze wel. Helaas dus versleten.

Zal van de week een nieuwe set aanschaffen.

NB ik heb de km nog eens nauwkeurig bekeken en het blijkt dat ik er 5800 km mee gefietst heb

vr gr

Dirk

• Martijn

Alivio is natuurlijk een goedkope groep, maar 5800 km is niet heel veel nee :(

• ab

Beste Dirk,

Als ze op deze manier wel werken, dan houdt dat in dat ze NIET versleten zijn:)

In deze stand kun je ze makkelijker indrukken. Als de tandwieltjes wel versleten zijn werken ze namelijk ook niet in deze stand.

Eigenlijk komt het hier op neer: (vergeef me) Je hebt net niet genoeg kracht om de shifters vergenoeg in te drukken.

Dus geen nieuwe shifters nodig en ze lekker laten staan zoals ze nu staan.

Met vriendelijke groet,

Ab

• Dirk

OK bedankt

Dirk

• Bert de Haan

Beste Dirk, ik heb jou probleem gelezen en er zijn al een aantal mogelijkheden geopperd. Er zijn nog een paar mogelijkheden die het probleem veroorzaken kunnen.

Als je onder de shifter kijkt, zit er een klein “ster” schroefje. Deze kan los zitten. Een andere mogelijk oorzaak en daar zou ik mee beginnen als ik jou was, gewoon een nieuwe binnen en buitenkabel monteren. Het niet reageren van een shifter kan namelijk ook veroorzaakt worden doordat de binnenkabel niet meer mooi glijd, vooral het gedeelte bij de achterderailleur.

probeer maar eens.

gr. Bert

• richard

in de versteller zelf zit een nokje die het tandwieltje vooruit drukt

dit nokje word met een veertje tegen het tandwiel gedrukt.

het nokje en het veertje is gesmeerd met vet, als dit vet hard wordt wordt het nokje niet meer tegen het tandwieltje aangedrukt, waardoor je niet meer op kunt schakelen (soms wil hij hem wel pakken)

haal voorzichtig de versteller uit elkaar en verwijder het oude vet (ik zelf spuit deze schoon met een beetje remmenreiniger van motip, spuitbus) spuit de versteller een beetje in met wd40 n zet het nokje daarna weer licht in het vet.

doe het al jaren op deze manier en gaat tot nu toe altijd perfect.

Succes

• Dirk

Was even een paar weken uit het land. Bij deze echter iedereen bedankt voor de antwoorden.

vr groet

Dirk