Een hybride van een goed merk helpt je gewoon uit de brand: Gazelle, Batavus, dat werk. Ga je goedkoper dan krijg je daar onherroepelijk -vooral financieel- spijt van want dan blijf je accesoires vervangen zoals bij merken van de ALDI en Halfords. De frames van dat soort fietsen zijn van een redelijke tot goede kwaliteit maar brengt men de aanschaffingsprijs naar beneden door het goedkoopste van het goedkoopste te monteren. Zoals b.v. de niet getypeerde Shimano derailleurs te monteren en mag men de sticker “Shimano equipped” mag voeren. Shimano heeft een speciale band voor dit soort versnellingen waar de roest na één nachtje mist of regen dik op staat. Bij goed onderhoud heb je veel meer aan een merkfiets maar vallen de meeste mensen over de aanschafprijs, niet doen gewoon kopen. Tussen de 600 en 700 euro begint de kwaliteit van een (nieuwe) fiets mee te tellen. Denk dan vooral aan het regelmatig op de juiste spanning (staat op de zijkant van elke band) brengen van de band en let daarbij op het volgende detail: achter de spanning die op de band staat en voor een tot anderhalve bar minder om het zgn. “tennisbal” effekt te vermijden. Je hebt daar wel een losse danwel een op de pomp gemonteerde druk- of barometer voor nodig maar je doet eens zo lang, zo niet langer, met vooral je buitenband en rijdt heel erg licht vanwege de dan geringe rolweerstand. Eéns in de maand even checken -écht noodzakelijk- en weer op de gewone druk brengen :Lots of success!
Tot slot Rohloff heeft een binnennaaf ontwikkeld voor maar liefst 14 versnellingen met keurig regelmatige tussenstappen en bijzonder weinig inwendige weerstand: Deutsche Grundigkeit.
SNORKEL schreef:
>
> Weet zo niet als er Shimano Nexus naven zijn die geschikt
> zijn voor schijfrembevestiging,daar zij veelal hun
> rollerbrake monteren.Maar wie het wel heeft zijn onze Duitse
> vrienden van Rohloff,zij hebben de speedhub met
> schijfrembevestiging,neem wel een hele dikke portemonee
> mee.www.rohloff.de