fietsonderhoud voor dummies....

• morris

beste mensen,

de nieuwe fiets (zie talloze vorige berichten…) is inmiddels gekocht, een Trek S400 met versnellingsnaaf en rollerbrakes.

Nu de volgende beginnersvraag: wat moet je voor onderhoud aan de ketting verrichten:

welk smeermiddel (ouderwets blikje met vet, siliconenspray of toch maar Teflonspray) moet ik gebruiken, hoeveel moet ik aanbrengen: wat is de goede kettingspanning-kan je de ketting ook zelf spannen? Kortom: kettingonderhoud voor dummies…

Ondertussen had ik al begrepen dat het gebruik van de hogedrukspuit bij het schoonmaken van je fiets uit den boze is maar kan je bijvoorbeeld wel de douche (!…) gebruiken? Ga er vanuit dat ik een normale waterdruk heb….).

Andere onderhoudstips ('wel doen en vooral niet doen…') zijn ook zeer welkom.

Alvast zeer bedankt.

Morris.

• Jeroen

Als je lekker wilt gaan onderhouden, koop dan een boek .

Daarin staan allerlei tips over onderhoud en afstelling en zijn er duidelijke foto's van de onderdelen.

Koop in ieder geval een achterstandaard, waarin je je fiets kunt hangen met het achterwiel omhoog.

Zittend op een bankje in je tuin/balkon/woonkamer, kun je de komende lente/zomer je fiets goed in ogenschouw nemen en onderhouden en afstellen.

Ketting smeren: Het smeermiddel hangt ook af van je gebruik van de fiets.

Ketting reinigen: Ik bezondig me wel eens aan de hoge drukspuit, zeker als er veel smeerdrap in de derailleurwieltjes zit. Direct wel weer smeren.

Er zijn kettingreinigercassettes te koop, waar je je ketting doorheen laat lopen.

De vaatkwast of speciale borstels kunnen met de douche ook helpen.