Waarschuwing: doe voorzichtig; onderdelen voor kettingkasten zijn vrijwel nergens te koop, vooral niet als de kleur ook nog een rol speelt.
De meeste fietsenmakers hebben een gruwelijke hekel aan het werken aan kettingkasten, simpelweg omdat het rotwerk is. Meestal gaat dat niet zonder te vloeken, sorry. Lastig is ook dat bijna geen twee fietsen dezelfde kast hebben, en dat nog afgezien van de kleur. Normalisatie is een onbekend woord bij de fabrikanten (dat zijn er maar een paar) van kettingkasten, evenals onderhoudsvriendelijkheid. Naar mijn weten worden dichte kettingkasten uitsluitend in Nederland geproduceerd.
De meeste moderne kasten hebben een constructie die op de één of andere manier zichzelf wijst, maar let wel (nogmaals) op: ze zijn soms onverwacht kwetsbaar, juist op de plekken die los moeten kunnen.
Klikjes, schroeven (soms aan de achterkant, inbussen), klemmen, schuiven, noem maar op, daar kunnen ze allemaal mee in elkaar zitten. Het ergste is meestal het weer in elkaar zetten.