kettingkast

  • reneey

    Hallo,

    ik heb een Sparta Marathon Ikatha gekocht en hij piept in de trapas.

    Nu wil ik deze smeren maar ik krijg de kettingkast er niet van af.

    Ik heb er 2 fietsenkenners bij gehad, maar zij staan ook voor een raadsel.

    Het is een zgn. klik-systeem , maar alles zit moervast.

    Wie heeft een oplossing?

    Alvast bedankt, Reneey

  • pieter

    Waarschuwing: doe voorzichtig; onderdelen voor kettingkasten zijn vrijwel nergens te koop, vooral niet als de kleur ook nog een rol speelt.

    De meeste fietsenmakers hebben een gruwelijke hekel aan het werken aan kettingkasten, simpelweg omdat het rotwerk is. Meestal gaat dat niet zonder te vloeken, sorry. Lastig is ook dat bijna geen twee fietsen dezelfde kast hebben, en dat nog afgezien van de kleur. Normalisatie is een onbekend woord bij de fabrikanten (dat zijn er maar een paar) van kettingkasten, evenals onderhoudsvriendelijkheid. Naar mijn weten worden dichte kettingkasten uitsluitend in Nederland geproduceerd.

    De meeste moderne kasten hebben een constructie die op de één of andere manier zichzelf wijst, maar let wel (nogmaals) op: ze zijn soms onverwacht kwetsbaar, juist op de plekken die los moeten kunnen.

    Klikjes, schroeven (soms aan de achterkant, inbussen), klemmen, schuiven, noem maar op, daar kunnen ze allemaal mee in elkaar zitten. Het ergste is meestal het weer in elkaar zetten.

  • reneey

    Pieter, bedanikt voor je reaktie.

    Ik wil de fiets toch maar door een fietsenmaker laten nakijken, want ik (wij)komen er niet uit. De zaak waar de fiets gekocht is, bestaat niet meer.

    De trapas smeren, denk ik en de ketting. Hoeveel mag zoiets kosten?

    Het lijkt mij een arbeidsintensief werkje met een detrgelijke kettingkast…

  • reneey

    oef, wat een spelfouten….

  • pieter

    Trapassen hoeven bij normaal gebruik vrijwel nooit gesmeerd te worden, gekraak daaruit komt eerder van de ketting of de pedalen, maar het kan ook zijn dat de trapas versleten is en moet worden vervangen. Dat kost al gauw 50 euro. De fietsenmaker doet er (bij een fiets met kettingkast die er af en weer op moet, al gauw een uur over, plus de onderdelen (trapas ca 15 euro) Die klus komt vooral voor bij oudere fietsen, maar kan ook voorkomen als fietsen erg intensief zijn gebruikt (of misbruikt, denk maar aan schoolfietsen).