Naafversnelling

• Pikey

Hoe herstel ik ook al weer de afstelling van een 3 versnellingen; naafversnelling ?

U weet wel waar d'r zo'n mini-fietskettinkje uit de achteras komt.

Zet ik de hendel a.h stuur nou op de 1 of op de 3 om vervolgens het kettinkje uit te trekken en vast te zetten?

Dankjewel

Pikey

• the joker

in z'n 1

• Pikey

Dankjewel, grapjas !

• Viedzferznelingzvilozoov

Vaud…..

Hendeltje in 3 en dan de huls zo aandraaien dat de kabel geen "slack'vertoont, maar ook het kettinkje niet uit de naaf wordt getrokken.

Controleren in 1, kettinkje maximaal uitgetrokken.

• pieter

In de eerste versnelling moet het kettinkje zo zitten dat je het er nog een héél klein stukje uit kunt trekken, en de kabel dus nét niet helemaal snaarstrak zit. Dit zowel bij Sturmey Archer als bij Sachs (=torpedo, Sram) versnellingen.

Probleem bij de derde versnelling is, dat de hendel alleen maar de kabel hoeft los te laten, en dat niet bij elke hendel in de zelfde mate gebeurt.

• SNORKEL

SA=uiteinde controlestift exact gelijk met het uiteinde van de as in de 2de versnelling.Te zien door het open rondje in de asmoer.

• pieter

Dit klopt bij nieuwe spullen. Het is echter zo, dat juist bij de SA verschillende lengtes assen bestaan, met bijbehorende verschillende lengtes controlestiften, die niet allemaal even makkelijk te verkrijgen zijn. Een te korte is ook wel bruikbaar, en dan werkt de aanwijzing van Snorkel (de officiele lezing) niet meer, maar de versie van de eerste versnelling werkt wel.

• SNORKEL

Klopt,er zijn verschillende “streeps” controlestiften.Indien deze een keer is vervangen komt het vaak voor dat er een verkeerde stift in de bijbehorende naaf word gemonteerd.In dat geval dan hetzelfde verhaal als bij Sachs/Sram,in de drie kabel net niet strak,en gaan met die banaan.

• the joker

vraagt of hij in z'n 1 of 3 moet staan geef je een keer antwoord ben je nog een grapjas ook.

in z'n 1 en lichte speling op kettingkje (ong. 1mm)

• Pikey

Zie het als een vertaling van je nick !

Maar bedankt voor de info!

Ik ben er trouwens helemaal achter:

Hendel in de 3, kettinkje uittrekken, vastzetten en gaan met die Ba(tavus)naan !

Dankjewel

Pikey