Prijzenoorlog in fietsenhandel

  • Nils

    Onderstaand bericht las ik op internet.

    Bron: www.nu.nl 18 maart 2006

    ROTTERDAM - De fietsenhandel staat een prijzenslag te wachten, omdat winkelketen Halfords merkfietsen gaat verkopen. De prijzen van fietsen gaan hierdoor hoogstwaarschijnlijk dalen, meldt Algemeen Dagblad zaterdag. De keten heeft een overeenkomst gesloten met het fietsenmerk Union.

    Fietsen in Nederland zijn de afgelopen zes jaar bijna de helft duurder geworden, meldt het dagblad. “Als ik die cijfers van de vakhandel zie, riekt dat wel naar prijsopdrijving”, zegt econoom Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit in de ochtendkrant.

    “De markt van fietsen is stabiel. Als een fabrikant wil groeien, moet dat normaal gesproken ten koste gaan van de concurrent. Maar in dit geval lijkt er sprake van een stilzwijgende afspraak: ‘als je mij niet slaat, sla ik jou niet’. En intussen krik je de prijzen samen op.”

    Directeur Paul Burger van Halfords zegt in het dagblad dat de keten al jaren probeert A- merkfietsen te verkopen. “Tot nu toe tevergeefs”, zegt de directeur. “Die paar marktpartijen leveren aan tweehonderd fietsenwinkels. En anderen die hun vinger opsteken krijgen nul op rekest. Ze schermen de markt af.”

  • SNORKEL

    Tja,zat eraan te komen.

    Het zal nog wel gekker worden,duurt nog wel een aantal jaren voordat de branche weer in en rustig vaarwater komt.

    Ik richt mij gelukkig alleen op het allerhoogste sigment,en verkoop aan consumenten die niet simpelweg een fiets,maar fietsplezier willen kopen.

    Wel zullen er de komende tijd vele kleine ondernemers ten ondergaan aan deze grappen van o.a.Halfords,Fietsgiganten,Mega Bike Store,s,Bonus Bikes,en de vele online-stores die er dan nog zijn.

    Jammer van het oude ambacht,maar dit is wat de consument wil.Hij of zij bepaald,en als dat dan de keuze is voor minder service,bereidheid tot reizen,en gaan voor de laagste prijs,dan kan de vakhandelaar 2 dingen doen,meegaan in de oorlog,of met vervroegd pensioen.Ook lekker,zelf fijn fietsen.

    Wel voorzie ik over een aantal jaren een schreeuwend tekort aan vakmensen.

  • Nils

    Nee hoor het oude ambacht gaat niet verloren. Er zal alleen een tweedeling komen tussen fietsenverkopers. De dozenschuivers waar geen service wordt aangeboden. En de fietsenverkopers die tegen meerprijs een fiets inclusief service verkopen. Er zijn altijd mensen die service willen hebben en daarvoor bereid zijn te betalen. En geloof me fietsen hebben ook onderhoud nodig. Dus het oude ambacht kan aan de slag met fietsen repareren hetgeen ook het nodige geld in laatje brengt.

  • SNORKEL

    De echte oude ambacht is in ons vak al verdwenen.

  • Nils

    Stja, tijden veranderen. Dat geldt voor alle ambachten en voor alle industrieen. En of we het nu wel of niet leuk vinden je moet als middenstander echt mee. De kracht licht tegenwoordig om mee te gaan met je wensen van de klanten. Zij zijn degene die geld in het laatje brengen. Houd niet krampachtig vast aan het verleden maar verander mee en anticipeer hier op.

  • Fietsuhh

    duhh

  • pieter

    Union is overgenomen door DBG = dutch bicycle group ofwel “dutch barrel groep” (o.a. ranger, maxwell, limit). Daar doet Halfords al jaren zaken mee. Ik hoop dat Union niet wordt meegesleept in de kwaliteit van deze producten die veelal in de gevangenis worden gebouwd. Ze hebben meer merken omlaag gehaald. Kaptein was vroeger een Union en tegenwoordig een Ranger.

    De fietsenverhuurder waar ik goede contacten mee heb, heeft Unions besteld voor het komende siezoen. Ze zijn inkoop een stuk goedkoper dan de Batavussen die hij vorig jaar had. Ik zal wel zien….

  • marcel

    ik vindt dit wel goed allemaaal !!!!!!!!

    waar je een paar jaar geleden voor een leuke fiets 500 a 600 euro kwijt was ,ben je nu gewoon rond de 1000 euro kwijt !!

    kom nu niet met verhalen over invlatie en dat alles duurder wordt maar een verhoging van 100 % in een paar jaar is wel erg extreem

    DUS NAAR BENEDEN DIE PRIJZEN !!!

  • Bart

    Maar wat houdt die service dan in?

    Wat krijg ik dan voor die pakweg 300 euro meer?

  • Remco Jan

    Dat vraag ik me ook wel eens af. Veel meer dan een gratis onderhoudsbeurt na 3 maanden is het toch niet? En de andere zaken die moeten gebeuren zijn zo eenvoudig dat ik dat zelf ook wel kan doen.