vorst !

• Pikey

Ik wilde vanochtend op de fiets naar m'n werk maar m'n fietsje wilde niet !

Trappers draaiden vooruit net zo “soepeltjes”als achteruit, hij pakte totaal niet?

Gebeld met de fietsenreparateur en die zegt: "Ja, dat kan. Dat komt waarschijnlijk door 't vriezen en dan kan het dattie de aandrijving niet pakt, heeft ie geen grip.

Er zit een beetje vocht in de naaf o.i.d, da's bevroren. Later vandaag als ‘t wat warmer wordt moet ’t wel weer gaan"

Hij had vlak voor ik belde iemand met 't zelfde euvel binnen gehad.

Daar zou ik nou zelf nooit op zijn gekomen.

Een bekend euvel ??

PS: ik rij op 'n Gazelle Playa.

• riameesje

Komt vaker voor Vooral bij mannen die op zondagmorgen hun MTB uit de schuur pakken ( niets aan de hand ) Fietsje achter op de auto, hup in de vorst naar de bossen of naar een toertocht.

Daar aangekomen fietsje afladen en vergeet het maar.

Paniek hoe kan dat nu, vanmorgen deed hij het nog.

Oplossing: Heel simpel met 2 man warm water over de achternaaf pissen en kachelen maar.

riameesje. Die voor dit soort problemen altijd een plastuitje bij zich heeft.

• Pikey

dankjewel, Riameesje.

Ik had zo'n verklaring nog nooit gehoord nl.

Ik was eigenlijk wel blij, want 't was best frisjes vanochtend !

Pikey

• Albert

Hier heb ik nog nooit van gehoord, laat staan meegemaakt.

Hoe kan dat, dat de ene dat wel overkomt en de andere niet?

Ik fiets toch al heel wat jaartjes zowel zomers als s'winters op de racefiets en op de mountainbike. Ik heb een B1 Bombus mountainbike en een Cube Streamer racefiets.

Ligt dat aan de soort fiets?

• Pikey

Ik had 't ook nog niet eerder meegemaakt, de fietsenboer gaf het als (mogelijke) oorzaak.

Stap er vanmiddag even op om te zien oftie nou wel wil.

Zoals gezegd, ik rij op een Gazelle Baya Crossroad, dus misschien ligt aan de soort/merk dan wel prijs/kwaliteit van de fiets.

De mijne was niet duur, dus eenvoudig ?

Pikey

• riameesje

Nee hoor dat heeft niets met de kwaliteit of merk fiets te maken,

Als er wat water in de aandrijving is gekomen bevriest dat. De palletjes in je aandrijving ( meestal 3 ) vriezen dan vast. Normaal worden ze door een veertlje in een soort rateltje gedrukt.

Nu blijven ze in de bovenste stand zitten in pakken dus niet in het rateltje maar draaien er gewoon overheen.

Remede wachten tot de dooi, de kachel of eerder genoemde oplossing.

• riameesje

Nog een mogelijkheid ( maar dan moet je fiets al wat ouder zijn ) dat de palletjes door vuil en of gedroogd vet blijven kleven. Dan kun je nog proberen om je naaf met naaimachiene olie verdunt met wasbenzine de naaf te spoelen.

Lukt dat niet, dan helaas nieuwe naaf in spaken.

riameesje

• Pikey

OK, maar ik denk niet dat 't zo ernstig zal wezen.

Ik baalde pvd alleen da'k vanochtend niet kon fietsen.

Ik laat u allen morgen weten oftie 't weer doen wil.

Dank voor de tips & trucs (Prettig prikbord)

Pikey

• SNORKEL

HOOOOOOOO! Geen wasbenzine in de naaf! Dat tast ten eerste de seals van de naaf aan,en je body loopt nadien zo rauw als de motor van een 20 jaar oude Lada.

Een body is demontabel ,dus uit elkaar dat ding,schoonmaken, en voorzien van een DUN LAAGJE goede kwaliteit vet,Pedro,s b.v.b.

• riameesje

Nou mijn LADA loopt anders nog als een zonnetje en er is al heel wat bezine doorheen gegaan met 1 op 6.