2e versnelling werkt niet

• Liesanne

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn versnelling. Ik heb een fiets met naafversnelling van Sturmey Archer en de tweede versnelling heeft kuren. Als ik in de tweede versnelling ga fietsen, gaat dat even en dan schiet 'ie met een “krak” in zijn “vrij”, om het zo maar even te noemen, ik kan dan trappen wat ik wil, maar mijn wiel wordt niet meer aangedreven. Als ik in zijn 1 ga fietsen dan gaat dat na een tijdje licht fietsen geruisloos over in wat zwaarder, zoals het zou moeten zijn in zijn 2. Aan het schakelkastje op mijn stuur veranderd niets. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Iets met de afstelling, of is er iets in de naaf niet goed?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Liesanne

• pieter

Ik vermoed dat je versnelling iets te los staat afgesteld.

Laat daarvoor (als aan de fiets nooit eerder iets is vervangen voor de versnelling) in de tweede versnelling staan, en kijk dan door het kijkgaatje rechts van de achteras in de tuitmoer, en draai aan de wartel die aan de kabel ziten geschroefd zit aan het kettinkje, totdat de stift met de platte kant precies gelijk zit aan het einde van de as. (dit is de officiele methode)

Alternatief, bv als een “verkeerde” controlestift is gemonteerd: in de eerste versnelling zetten en dezelfde wartel aandraaien totdat er nog een heel klein beetje speling voelbaar is als je aan het kettinkje trekt.