nwe automatische fietsversnelling..??

  • Johannes

    Een uitvinder heeft een nieuwe Automatische Fiets Versnelling bedacht, maar ik denk dat hij niet werkt. wat denk jij..?

    Een fiets versnelling waarbij de diameter van het ketting aandrijvende tandwiel varieert onder invloed van de kracht die er op wordt uitgeoefend: Hoe harder de fietser trapt, hoe kleiner het tandwiel wordt, hoe lager de versnelling.

    Dit tandwiel wordt kleiner dmv een in het tandwiel ingebouwd mechanisch systeem, dat reageert op de kracht die op de ketting staat. Zonder andere (externe) energiebron dus.

    Dit aanpassen van de diameter op de trapkracht gebeurt langzaam en geleidelijk, zodat je bijv. niet onmiddelijk in de lagere versnelling komt wanneer je wilt versnellen.

    UItgaande van een correcte mechanische werking (deze is nog onbewezen):

    pro's:

    -werkt automatisch en traploos in berg op/af en wind mee/tegen situaties.

    con's:

    -Het systeem in het kettingaandrijvende tandwiel is zeer complex. Het heeft veel verende en draaiende onderdeeltjes, waar zeer grote krachten op komen te staan. Dit moet allemaal slijtvast, vuilbestendig, goed geleidend, licht, extreem sterk maar ook makkelijk vervangbaar worden uitgevoerd. Als dat al kan, is het bijzonder duur.

    -Het systeem gaat uit van de kracht waarmee wordt getrapt, maar niet van de snelheid van de fiets.

    Dit heeft als gevolg dat de versnelling averechts in sommige situaties. wanneer iemand bijvoorbeeld continu heel hard trapt om juist zo snel mogelijk te gaan, dan komt hij in een lage versnellng terecht. Of wanneer iemand heel rustig trapt om zo kalm mogelijk te fietsen, dan komt hij juist in een hoge versnelling terecht. Dit is dan precies tegenovergesteld aan het gewenste effect.

    Mijns inziens zou een automatische fietsversnelling zich moeten baseren op de snelheid van de fiets, en niet op de kracht die de fietser uitoefend. Wanneer een snelle(re) fietser altijd in een hoge(re) versnelling komt, en een lanzame(re) fietser in een lage(re) versnelling, geeft dit in elke situatie het gewenste effect.

    Uw meningen, graag..!

  • Bart

    Hier de uitvinder (broertje):

    Hoi Johannes. Even een introductie in versnellingen:

    Als je fietst op een fiets met versnellingen schakel je terug als je vindt dat je te veel kracht moet zetten, bijvoorbeeld omdat je een heuvel op moet of wind tegen krijgt. Dat je daardoor wat minder snel gaat is niet erg. Andersom, wanneer je een heuvel af gaat of flinke wind mee hebt, schakel je een versnelling hoger. Dit is omdat, wanneer je dit niet zou doen, je te snel aan het trappen bent en dus niet efficient je energie omzet in snelheid. Iedereen heeft immers een ideale verhouding in trapkracht en trapsnelheid.

    Het idee van mijn automatische fietsversnelling is dat het veranderen van de versnelling (het groter en kleiner worden van het voorste tandwiel) automatisch gebeurd. Dus dat je fiets is ingesteld op jouw ideale trapkracht en trapsnelheid, en dat het voorste tandwiel automatisch kleiner en groter wordt om die verhouding te bewaren. Als je een berg op gaat, zal het voorste tandwiel dus kleiner worden, en zal je langzamer gaan, maar de voor jou ideale trapkracht/rotatiesnelheid zal behouden blijven.

    Dit scheelt de fietser energie en de moeite van het handmatig schakelen!

    Nu om antwoord te geven op jouw opmerkingen:

    Vuil en techniek: Je kan hier niets over zeggen. Het systeem kan gemakkelijk in een afgesloten cycinder worden ondergebracht wat vuil uit sluit. Het valt best mee met de complexiteit en het aantal onderdelen kan nog verder gereduceerd worden. Dit zijn dus punten die ongetwijfeld opgelost worden wanneer deze zich blijken voor te doen. Het lijkt me nuttig om eerst eens uit te gaan van een schone fietsomgeving en daarna te kijken welke aanpassingen er nodig zijn voor off-road gebruik.

    Uitgaan van Kracht versus Snelheid.

    Dit fietssyeem is niet ontworpen voor mensen die zich te pletter willen fietsen of juist extreem rustig willen fietsen maar voor mensen die graag zo efficient mogelijk hun menskracht omzetten in het afleggen van afstand. Dat zijn dus mensen die lui zijn, mensen die dagelijks veel moeten fietsen en professionele wedstrijdfietsers.

    Jouw betoog om de versnelling te baseren op je snelheid en niet je kracht snijdt ook geen hout. Vraag je maar eens af waarom een auto met automatische versnelling bij bijv. 80 Km per uur in een andere versnelling staat wanneer deze een berg oprijdt dan wanneer deze over een rechte weg rijdt.

    Zoals ik in de introductie al aangaf: een besluit om naar een andere versnelling over te stappen baseert een mens terecht op ontevredenheid over de hoeveelheid kracht of rotatiesnelheid deze moet leveren, niet op de snelheid die men heeft.

  • Arnold

    Lijkt me fantastisch!

  • viedzferznelingzvilozoov

    `100 % overbodige onzin!