Een uitvinder heeft een nieuwe Automatische Fiets Versnelling bedacht, maar ik denk dat hij niet werkt. wat denk jij..?
Een fiets versnelling waarbij de diameter van het ketting aandrijvende tandwiel varieert onder invloed van de kracht die er op wordt uitgeoefend: Hoe harder de fietser trapt, hoe kleiner het tandwiel wordt, hoe lager de versnelling.
Dit tandwiel wordt kleiner dmv een in het tandwiel ingebouwd mechanisch systeem, dat reageert op de kracht die op de ketting staat. Zonder andere (externe) energiebron dus.
Dit aanpassen van de diameter op de trapkracht gebeurt langzaam en geleidelijk, zodat je bijv. niet onmiddelijk in de lagere versnelling komt wanneer je wilt versnellen.
UItgaande van een correcte mechanische werking (deze is nog onbewezen):
pro's:
-werkt automatisch en traploos in berg op/af en wind mee/tegen situaties.
con's:
-Het systeem in het kettingaandrijvende tandwiel is zeer complex. Het heeft veel verende en draaiende onderdeeltjes, waar zeer grote krachten op komen te staan. Dit moet allemaal slijtvast, vuilbestendig, goed geleidend, licht, extreem sterk maar ook makkelijk vervangbaar worden uitgevoerd. Als dat al kan, is het bijzonder duur.
-Het systeem gaat uit van de kracht waarmee wordt getrapt, maar niet van de snelheid van de fiets.
Dit heeft als gevolg dat de versnelling averechts in sommige situaties. wanneer iemand bijvoorbeeld continu heel hard trapt om juist zo snel mogelijk te gaan, dan komt hij in een lage versnellng terecht. Of wanneer iemand heel rustig trapt om zo kalm mogelijk te fietsen, dan komt hij juist in een hoge versnelling terecht. Dit is dan precies tegenovergesteld aan het gewenste effect.
Mijns inziens zou een automatische fietsversnelling zich moeten baseren op de snelheid van de fiets, en niet op de kracht die de fietser uitoefend. Wanneer een snelle(re) fietser altijd in een hoge(re) versnelling komt, en een lanzame(re) fietser in een lage(re) versnelling, geeft dit in elke situatie het gewenste effect.
Uw meningen, graag..!