afstelling

• herman

Hallo,

Ik ben net begonnen met fietsen op de race fiets,maar moet deze nog goed afstellen

Kan iemand mij vertellen hoe ver de voorkant van het zadel moet zitten t.o.v. de stuurpen?

alvast bedankt Herman

• Remco Jan

Een vuistregeltje is dat je je elleboog tegen het zadel drukt en dat je vuist dan tegen het stuur aan komt. Maar er zijn nog tig andere meningen….

Als je goed zit op je fiets en je kan ook flink lang doorfietsen zit het wel goed denk ik…

• Martin E. van Doornik

Niet je vuist, maar de vingertoppen van je opengevouwen hand moet tegen de horizontale buis van het stuur komen. En het stuur moet maximaal de breedte van je schouders hebben. Ik heb zelf een ‘kromme race-stuur’ dat even hoog is als het zadel. De zadelhoogte is ook zeer belangrijk. Je benen moet in uitgestrekte lengte met de hak van je schoen nog maar net de pedalen in de onderste stand raken. Fietsen met de bal van je voet op de pedalen en niet de middenvoet, zoals ik helaas overal op straat zie gebeuren.

• Remco Jan

Je hebt helemaal gelijk met die opengevouwen hand.

Misschien heb je ook nog iets aan deze website: http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/Fitting/Height.asp?aes=r&dept=cmp&anms=false

Je kan daar je lichaamsbouw opgeven en er komen fietsmaten uit. Ik heb het eens gebruikt om de zadelhoogte te berekenen. De berekende waarde ingesteld en ik was meteen van mijn rugpijn af….

• Martin E. van Doornik

Nogal wetenschappelijk om te zien, Remco Jan! Ik ben al 37 jaar wereldfietser en heb al lang geleden adviezen gekregen uit de wielrennerswereld. Over een maand ga ik een fietstocht door Italië maken. Ben daar nog nooit geweest en ik kóók van nieuwsgierigheid. Een foto van mij op mijn eigen fiets met de St.Pieter in Rome op de achtergrond, daar droom ik al jaren van.